Abstract:
بهمنظور مطالعه رفتار کارکنان در هنگام بحران، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تابآوری منابع انسانی در صنعت بانکداری در دوران کووید19 با استفاده از روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش، ازنظر نحوه گردآوری دادهها، اکتشافی-توصیفی و ازنظر هدف، توسعهای-کاربردی است. مشارکتکنندگان بخش کیفی 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و صنعت بانکداری بودند که با روش هدفمند، انتخاب شدند و با آنان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در بخش کمی گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه از 196 نفر از مدیران و کارکنان بانک ملت استان البرز که به شیوه تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. به منظور ارائه مدل کیفی، از تئوری داده بنیاد و نرم-افزار MAXQDA بهره گرفته شد و برای اعتبارسنجی مدل، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج حاصل از کدگذاری باز و محوری، به استخراج 4 عامل (فردی و شخصیتی، زیرساخت و فناوری، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و قانونی)، 9 زیرمولفه و 33 شاخص منجر شد. یافتههای بخش کمی نشان داد 28 شاخص از 33 شاخص، مورد تایید است و هر چهار عامل شناسایی شده تاثیر مثبت معناداری بر تابآوری منابع انسانی دارند. مقایسه ضرایب تعیین نشان داد عامل فردی و شخصیتی، عامل زیرساخت و فناوری، عامل اجتماعی و فرهنگی و عامل سیاسی و قانونی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تابآوری منابع انسانی بانکها داشتهاند. نتایج مطالعه، این امکان را به مدیران بانکها میدهد تا با شناسایی نقاط اساسی و مولفههای تابآوری نیروی انسانی، راهبرد و طرحی منسجم برای بهبود شرایط موجود جهت مقابله با بحرانها و حوادث داشته باشند.
In order to study the behavior of employees during the crisis, the present study was conductedwith the aim of providing a model of human resource resilience in the banking industry duringthe Covid 19 period, which was done using qualitative and quantitative methods in a mixedapproach. This research is exploratory-descriptive based on the method of data collection andnature and development-applied in terms of purpose. Participants in the qualitative sectionwere 14 experts in the field of management and banking industry who were selected based ona purposeful method and they were interviewed semi-structured. In the quantitative part, datawere collected using a questionnaire from 196 managers and employees of Mellat Bank inAlborz province who were randomly selected. In order to present the qualitative model, thegrounded theory and MAXQDA software were used, and to validate the model, the structuralequation modeling method and SMART PLS software was used. The results of open and axialcoding led to the extraction of 4 categories (individual and personality, infrastructure andtechnology, social and cultural, political and legal factors), 9 sub-categories, and 33 indicators.The findings of the quantitative section showed that 28 out of 33 indicators are statisticallyconfirmed and all four identified factors have a positive and significant impact on the humanresource resilience of Mellat Bank in the Covid-19 era. Comparison of coefficients ofdetermination also showed that individual and personality, infrastructure and technology,social and cultural, and political and legal factors had the greatest impact on the resilience ofbank’s human resources, respectively. The results of this study allow bank managers to havean integrated plan to improve the existing conditions to deal with crises and accidents in orderto increase these factors in their organization, by identifying the basic points dimensions, andcomponents of human resilience.
Machine summary:
با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، این پژوهش به دنبال ارائه مدلی برای تابآوری نیروی انسانی در صنعت بانکداری است تا بتوان با استفاده از آن، ویژگیهای کارکنان موفقی را که در مقابل بحرانها مقاومت میکنند، شناسایی نمود.
با این حال الگو و معیار سنجش قابل قبولی برای تابآوری منابع انسانی در شرایط بحران کووید 19 به ویژه در صنعت بانکداری ارائه نشده است.
بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد به ارائه مدل تابآوری منابع انسانی در شرایط کووید 19 بپردازد که کاملا متناسب با بانکها و موسسات مالی در ایران باشد و با شناسایی عوامل موثر و میزان تاثیر هر یک از آنها، یک الگوی بومی مبتنی بر متغیرهای موجود و شناسایی شده، به منظور کمک به حفظ و ارتقاء تابآوری سازمانی در صنعت بانکداری ایران ارائه نماید.
بدین صورت که برای دستیابی به توصیفی اجمالی از تجربهها، نگرش و ادراک مصاحبه شوندگان نسبت به ابعاد الگوی تابآوری منابع انسانی بانکها، روش پژوهش کیفی و به طور خاص، از رهیافت نظریه داده بنیاد کوربین و استرائوس 1 (2008) استفاده شده است.
جدول 9 نتایج آزمون فرضیه های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 22 نتیجهگیری و پیشنهادها این پژوهش با هدف ارائه الگوی تابآوری منابع انسانی در بانک ملت استان البرز در دوران کوید 19 انجام پذیرفت.
Study of organizational resilience and the impact of strategic human resource management on its improvement in Corona disease crisis.