Abstract:
مقدمه: یکی از مدلهای ارتباطی جهت بهبود ارتباط میان تیم مراقبتی، کاهش خطا و افزایش کیفیت مراقبت استفاده از روش SBAR (وضعیت، تاریخچه، ارزیابی و توصیه) است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر استفاده از مدل SBAR در تحویل شیفت، در بخش اورژانس بر رضایتمندی بیمار و پرستار انجام شد. روشها:: مطالعه حاضر از نوع کاربردی به روش نیمه تجربی بود که در بخش اورژانس بیمارستان گلستان اهواز در سال 1399 انجام شد. طبق فرمول آماری، 70 موقعیت تحویل شیفت (در دو گروه شاهد و آزمون) بر اساس معیارهای ورود انتخاب شد. ابتدا نمونهگیری گروه شاهد به روش تصادفی صورت گرفت و پس از آموزش مدل SBAR، نمونهگیری گروه آزمون نیز انجام شد. تحویل شیفت در گروه شاهد بهصورت معمول و در گروه آزمون بر اساس SBAR اجرا گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامههای جمعیت شناختی، رضایتمندی پرستاران و چکلیست محقق ساخته ارزیابی تحویل شیفت، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای T مستقل، T زوجی و کای دو تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه بیماران از نظر متغیرهای سن، مدت بستری در بخش، جنسیت، تاهل، اشتغال، تحصیلات و نوع بیماری وجود نداشت (05/0P). نتیجه آزمون T زوجی نشان داد رضایت پرستاران بعد از مداخله بهطور معنیداری افزایش یافته است (002/0=P). همچنین، رضایت بیماران گروه آزمون بهطور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بود (0001/0> P). نتیجهگیری: مطالعه حاضر اهمیت استاندارد شدن فرآیند تحویل شیفت را نشان داد. میتوان با آموزش و استفاده از روش SBAR در تحویل شیفت، به افزایش رضایتمندی پرستاران و بیماران دست یافت.
Introduction:One of the communication models that improves communication between the care team, reduces errors, and increases the quality of care is the SBAR method. The aim of this paper was to determine the effect of using the SBAR model in shift handover on patient and nurse satisfaction.
Methods: This quasi-experimental study was conducted in the emergency department of Golestan Hospital in Ahvaz, 2020. According to the statistical formula, 70 shift handover positions (in control and experimental groups) were selected based on inclusion criteria. First, the control group was randomly selected and, after training the SBAR model, the experimental group was randomly selected. Shift handover was performed routinely in the control group, but it was based on the SBAR model in the test group. Data were collected using demographic, nurse, and patient satisfaction questionnaires and a researcher-made shift handover checklist. Data were analyzed by an independent t-test, a paired t-test, and a chi-2.
Results: The findings showed that there was no statistically significant difference between the two groups of patients in terms of age, length of hospital stays, gender, marriage, employment, education, and type of disease (p
Conclusion: The present study showed the importance of standardizing the shift handover process. It is possible to increase the quality of care and increase the satisfaction of nurses and patients by training and using the SBAR method in shift handover.