Abstract:
کتاب «حاشیههای فمینیستی قرآن» با عنوان انگلیسی «Feminist Edges of the Qur'an» که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد را میتوان مهمترین اثر عایشه هدایتالله دانست. این کتاب در واقع محصول سالها کاوش نویسنده در آثار زنمدارانه قرآنپژوهان است. هدایتالله دارای درجه دکترای مطالعات اسلامی از دانشگاه کالیفرنیاست و از سال ۲۰۰۸ تاکنون در آکادمی مذاهب آمریکا دارای کرسی گروه «اسلام، جنسیت و زن» است و آثار مهمی در زمینه گفتمان جنسیت در اسلام و مطالعات منتشر کرده است. کتاب «حاشیههای فمینیستی قرآن» نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده و بارها مورد تجدید چاپ قرار گرفته است. این کتاب، روششناسی تفسیرهای فمینیستی قرآن در دوره معاصر است. نویسنده در این کتاب پس از معرفی آثار نامدار با گرایش تفسیر فمینیستی قرآن، به گونهای منسجم خاستگاه، مفاهیم و روشهای تحلیلی این مفسران را بیان میکند و سپس این گرایش تفسیری را مورد نقد قرار میدهد. ویژگی برجسته این کتاب، دقتنظر نویسنده در تبیین تناقضات درونی دیدگاههای مفسران زنمحور در تفسیر آیات مرتبط با زنان است.
The book "Feminist Edges of the Qur'an" which was published in 2014, can be considered as the most important work of Aisha Hedayatullah. This book is in fact the product of the author's years of exploring the feminist works of the Qur'an. Hedayatullah holds a Ph.D. in Islamic Studies from the University of California, Berkeley, and has held a chair in the American Academy of Religions since 2008. She has published important works on gender discourse in Islam and studies. The book "Feminist edge of the Qur'an" was first published in 2014 and has been reprinted many times. This book is a methodology of feminist exegesis of the Qur'an in the contemporary era. In this book, after introducing famous works with the tendency of feminist exegesis of the Qur'an, the author coherently expresses the origins, concepts and analytical methods of these commentators and then criticizes this interpretive tendency. A prominent feature of this book is the author's careful consideration in explaining the internal contradictions of the views of womencentered commentators in the interpretation of verses related to women.
Machine summary:
در راستاي تحقق اين هدف ، عده اي از زنان با رويکردهاي مختلف و با پيشينه دانشي گوناگون ، تفاسير زنانه اي از قرآن ارائه کردند که اگر در برخي زمينه ها باهم متفاوت بود، ولي همه آن ها در يک مسأله همسو بودند که آنچه موجب بروز ظلم عدم برابري جنسيتي در ميان مسلمانان شده ، متن کلام الهي نبوده ؛ بلکه ساختارهاي مردسالاري حاکم در تفاسير بوده که توسط علماي سنتي بر معناي قرآن تحميل شده است .
فعالان فمينيست مسلمان مثل اسماء بارلاس ، آمنه ودود در آثارشان ادعا کردند که تجربيات و بررسي هاي آنان نشان مي دهد که علت سکوت زنان ، بي توجهي است که در تاريخ سنت تفسيري اسلامي وجود داشته و اين بي توجهي درنتيجه هرمنوتيک مردمحوري است که مجوز تنفر از زن را بيشتر از آنکه متن اصلي القا کند، تفاسير بروز داده اند (٢ .
هدايت الله در شرح روش بافت مندسازي تاريخي توسط فمينيست هاي مسلمان به مواردي همچون جستجو براي تعيين رخداد يا زمان نزول آيه (سبب نزول )، تميز قائل شدن بين آيات توصيفي و تجويزي (جدا کردن آياتي که رفتار و اعمال مخاطب بلاواسطه نزول ، عرب صدر اسلام ، را توصيف ميکنند با آياتي که عبادات و اعمال را تجويز ميکنند)، تميز قائل شدن بين آيات عام و خاص (جدا کردن آياتي که فقط در شرايط خاصي کاربرد دارند از آياتي که به طورکلي براي بشر کاربرد دارند)؛ و نيز مشخص کردن نقش و اثر پيش فرض هاي تاريخي درباره جنسيت و ويژگيهاي زيست شناختي در استدلال هاي تفسيري مفسران سنتي قرآن ميپردازد (١١٩-١١٥ .
HidayatuIIah, Aysha A (2014) Feminist Edge of Quran, New York, oxford University Press, Jawad, H.