Abstract:
Tafsīr-e-Kashshāf is one of the most important interpretations that has been considered by most commentators of the Qur’an. From Zamakhsharī’s point of view, the science of semantics and expression is the most important and necessary knowledge for the interpretation of the Qur’an. In his view, not only with the help of this science, the rhetorical aspects of the Qur’an are known, but also the subtleties and beauties of the Qur’an are known only in the light of this knowledge. According to Zamakhsharī, the most delicate and precise topics of rhetorical sciences are the industry of Takhyīl (i.e. some kind of imagination), without which the interpretation and understanding of the verses of the Qur’an is not possible. The industry of Takhyīl is a kind of compound simile that is used to depict wonderful meanings and indescribable concepts that cannot be explained by a simple description. Zamakhsharī, while considering the verses of the Qur’an as miracles, eloquence and rhetoric, does not count all the verses as rhetoric on the same level. Zamakhsharī has tried to prove the legitimacy of his religion by interpreting the verses of the Qur’an. Zamakhsharī has opened a new horizon in the subject of Qur’anic rhetoric and has been able to introduce new points and materials on the topics that Abdul Qāhir Jurjānī (d. 471 AH) has invented about the rhetoric and meanings of the miracles of the Qur’an.
تفسیر کشاف از مهمترین تفاسیری است که مورد توجه اکثر
مفسران قران قرار گرفته است.. از دیدگاه زمخشری علم
معانی و بیان مهمترین و ضروریترین دانش برای تفسیر قران
بهشمار میاید. از نظر او نه تنها به مدد این علم وجوه اعجاز
بلاغی قران شناخته میشود بلکه لطايف و زیباییهای قران
تنها در پرتو این دانش دانسته میشود. از نظر زمخشری
لطیفترین و دقیقترین مباحث علوم بلاغی، صنعت تخییل
است که بدون ان تاویل و فهم ایات قران مقدور نیست.
صنعت تخییل نوعی تشبیه مرکب است که برای به تصویر
کشیدن معانی شگرف و مفاهیم وصف ناشدنی بکار میرود
که با توصیف ساده نمیتوان ان را تبیین کرد. زمخشری ضمن
انکه ایات قران را در غایت اعجاز و فصاحت و بلاغت می-
داند، اما همه ایات را در یک سطح و مرتبه از بلاغت نمی-
شمرد. نیز زمخشری با استفاده از سیاق ایات قران کوشیده
است ضمن تفسیر ایات بهنوعی به اثبات حقانیت مذهب خود
بپردازد. زمخشری افق جدیدی را در مبحث بلاغت قرانی
گشوده و توانسته نکات و مطالب جدیدی را بر موضوعاتی
که عبدالقاهر جرجانی )متوفی 071 ه.ق.( در باره بلاغت و
معانی اعجاز قران ابداع نموده، بیافزاید.