Abstract:
After the holy Qur'an, hadith is the most important source of knowing the intentions of the verses of the Qur'an, and therefore the recognition of authentic hadiths is very important. From the beginning of Islam, the phenomenon of fabricating hadith by dissidents and hypocrites has a long history and has been used as a weapon. The Holy Prophet (PBUH) and the Imams (AS) and consequently the scholars and scientists of the Islamic religion, by using certain methods, have provided the ground for Muslims to identify the Sanad of the narrations and have thwarted this great conspiracy with special instructions. They used instructions such as the spread of the science of rijāl in order to identify truthful and reliable narrators and reject weak narrators. And in the field of protecting the text of hadiths, they used methods such as presenting hadiths to imams and scholars, comparing manuscripts, allowing the narration of hadiths, listing methods, etc. Therefore, one of the important issues of Islamic sciences in the field of Qur'anic interpretation is the issue of narrative interpretations issued by the Holy Prophet (PBUH) or the Imams (AS).And these interpretations have a lot of confusion and some of them are fake narrations or Isra’iliyyat, and some others are for adaptation rather than interpretation of the verse. Therefore, according to these inconsistencies that exist in the narrative interpretations, the following narrations should be carefully studied based on the guidance of the Infallibles (AS) and their true followers. So by studying the narrative interpretation, we can find some strategies including assimilation, separation and classification of narrations in narrative interpretations. This article is an attempt in this direction that deals with this issue through a descriptive-analytical method.
پس از کلام الله مجید، حدیث مهمترین منبع شناخت مقاصد ایات
قران است و لذا تشخیص احادیث صحیح بسیار حايز اهمیت است.
پدیده جعل حدیث از صدر اسلام توسط معاندین و منافقین، سابقه-
ای دیرینه داشته و بهعنوان حربه استفاده شده است. پیامبر اکرم)ص(
و ايمه اطهار)ع( و به تبع انان علما و دانشمندان دین اسلام با به-
کارگیری روشهای معین، زمینه شناسایی اسناد روایات را برای
مسلمانان فراهم نموده و با راهنماییهای خاص این توطيه عظیم را
خنثی نمودهاند، مانند رواج علم رجال به منظور شناسایی راویان
راستگو و مورد اطمینان و طرد راویان ضعیف و در زمینه صیانت
متن احادیث، روشهایی مانند عرضه حدیث بر امامان و عالمان،
مقابله نسخهها، اجازه نقل حدیث، روش فهرستی و... لذا از مسايل
مهم علوم اسلامی در حوزه تفسیر قران، مسيله تفاسیر روایی یا
ماثور است که از پیامبر اکرم)ص( یا ايمه اطهار)ع( صادر شده و این
تفاسیر منقول از به هم ریختگیهای زیادی برخوردار بوده و برخی
از انها روایات جعلی یا اسرايیلیات هستند و برخی دیگر از باب
تطبیق بوده، نه انکه تفسیر ایه باشند؛ لذا با توجه به این ناهمسانی-
هایی که در تفاسیر اثری و منقول وجود دارد، باید روایات ذیل هر
ایه با بررسی دقیق و بر اساس رهنمود معصومین(ع) و پیروان
حقیقی ایشان، به راهکارهای همسانسازی، جداسازی و طبقهبندی
روایات در تفاسیر اثری پرداخت و این مقاله تلاشی در این
راستاست که با روش توصیفی تحلیلی به این مهم میپردازد. -