Abstract:
There is a difference of opinion among Quranic interpreters in interpreting verse “Qāla Rabbi ʾArinī ʾUnẓur Ilayk Qāla Lan Tarānī” (Q. 7: 143) regarding the belief of Prophet Moses (PBUH) concerning the possibility or impossibility of seeing God at the time of saying this and they are divided into two categories. The first group believes that this verse shows that Prophet Moses (PBUH) in his words, considered it possible to see God, which is divided into five sets, each of them with their own reason. The second group of commentators, believe that Prophet Moses (PBUH) considered it impossible to see God and is divided into four sets according to their reasons. This study, by examining the opinions and reasons of the commentators and relying on the relationship between the verses and the words of this verse, will show that the request to see God from Prophet Moses (PBUH) knowing its impossibility, and only out of enthusiasm of hearing the word of God, was just for more love.
مفسران در تفسیر ایه «قال رب ارنی انظر الیک قال لن ترانی» (اعراف/143) درباره اعتقاد حضرت موسی(ع) در لحظه بیان این کلام، به امکان یا عدم امکان رویت خداوند اختلاف کرده و به دو دسته تقسیم میشوند. دسته ی اول معتقدند این ایه نشان میدهد حضرت موسی(ع) در این کلام خود، رویت خداوند را ممکن میدانسته و علت درخواست را این موارد میدانند: برای یقین قلبی، شک در اثر وسوسه شیطان، منافات نداشتن با مقام نبوت به دلیل توبه، درخواست امکان رویت از خدا و نهایتا نداشتن درجه ومقام رویت. دسته دوم از مفسران با اعتقاد به اینکه حضرت موسی(ع) رویت خدا را غیر ممکن میدانسته است دلایل درخواست رویت را اینگونه مطرح میکنند: طلب رویت از اشتیاق زیاد، این درخواست برای قوم بنی اسرايیل بوده است، مربوط بودن درخواست به دیدن ایات الهی و نه رویت خداوند، مقصود در این ایه دیدار قلبی و علم ضروری بوده است و بالاخره اینکه حضرت از خداوند خواسته که با ایات قیامت خود را نشان دهد. این پژوهش با بررسی اراء و دلایل مفسران وبا تکیه بر ارتباط میان ایات و واژگان این ایه نشان خواهد داد درخواست رویت خداوند از طرف حضرت موسی(ع) با علم به عدم امکان ان، و تنها از سر شوق حاصل از شنیدن کلام پروردگار و برای انس بیشتر مطرح شده است.