Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تورشهای خوشبینی و بدبینی مدیران در پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی با تمرکز بر مدیریت سودهای گزارش شده میباشد. مسأله اصلی مورد بررسی این است که کدام یک از رویکردهای پیامرسانی و رفتار فرصتطلبانه با توجه به نوع رابطه بین تورشهای پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی طبق شرایط حاکم بر شرکتهای بورسی در ایران حاکم است. در این راستا، تورشهای پیشبینی سود مدیران طبق الگوی چنگ و فیرث (۲۰۰۰) و انگیزه مدیران برای انحراف در گزارشگری مالی با بکارگیری رویههای اختیاری حسابداری جهت مدیریت سود طبق مدل دیچو و همکاران (۱۹۹۵) ارزیابی شدند. طبق روش حذف سیستماتیک، تعداد ۱۹۸ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۷ ساله (۱۳۹۰-۱۳۹۶) به عنوان جامعه آماری غربال گردیدند. شواهد حاصل از برازش مدلهای رگرسیون چندمتغیره پژوهش بر مبنای دادههای ترکیبی نشان دادند بین تورش در پیشبینی سود و انحراف در گزارشگری مالی به واسطه بکارگیری رویه مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی، رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. این امر حاکی از تضاد منافع و وقوع رفتار فرصتطلبانه غیراخلاقی ناشی از ذهنگرایی بالای مدیران است. همچنین نوع تورش خوشبینانه و بدبینانه در پیشبینی سود، رابطه معنیداری با مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی دارند. به این ترتیب که انگیزه مدیران جهت ایجاد انحراف در گزارش سود در شرایط وقوع تورش خوشبینی، بیشتر از تورش بدبینی است. به علاوه، نتایج آزمون مقایسه میانگینها نشان داد اختلاف معنیداری بین میانگین مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی در وضعیتهای خوشبینی و بدبینی در پیشبینی سود توسط مدیران وجود دارد.
Under a challenging business environment, assessing the managerial decisions about earnings forecasting and earnings reporting is important and the evidence indicates the occurrence of managers’ subjectivism in these areas. In this regard, analyzing the managers' behavior about earnings forecasting and earnings reporting can be explained through the signaling approach and opportunistic approach. This study assessed the relationship between optimism & pessimism biases in management earnings forecast and financial reporting distortion by focusing on managing the reported earnings to determine which of these approaches prevails in the surveyed firms. Management earnings forecast biases are measured using the pattern proposed by Cheng & Firth, (2000); also, the model presented by Dechow et al (1995) is used to assess the management incentives to manage earnings using discretionary accounting procedures & estimates. Research samples include 198 firms listed in Tehran Securities & Exchange over the period 2012-2018. Using multivariate regression models based on panel data, evidence indicated that there is a meaningful and positive relationship between management earnings forecast bias and financial reporting distortion using the earnings management based on discretionary accruals. This result indicates an interest conflict and occurrence of unethical opportunistic behavior due to the high subjectivism of managers. Also, the type of optimistic and pessimistic bias in management earnings forecast is meaningfully related to accruals-based earnings management; so, the motivation of managers to manage earnings in an optimistic situation is more than pessimistic. In addition, results of the test for equality of means between series showed that there is a meaningful difference between the means of earnings management based on discretionary accruals in optimistic and pessimistic earnings forecast situations.
Machine summary:
پيگيري اين هدف ميتواند مشخص سازد که از ميان رويکردهاي پيام رساني اطلاعاتي و رفتار فرصت طلبانه مديران ، کدام يک رابطه بين انحراف در گزارشگري مالي به واسطه مديريت سود و وقوع تورش در پيش بيني سود شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را تحت تأثير قرار داده است .
برخي شواهد نشان داده اند در شرايطي که سودهاي گزارش شده در صورت هاي مالي از کيفيت لازم برخوردار نيستند، امکان وقوع تورش بيشتري در پيش بيني سود وجود دارد (کيم ٢، ۲۰۲۱)، زيرا در مواجهه با فشار بازار جهت دستيابي به سودهاي هدف ، مديران شرکت ها براي فراهم آوردن تصوير مطلوب از شرکت و کاهش ريسک ، انگيزه دارند با ايجاد انحراف در گزارشگري مالي از طريق بکارگيري رويه مديريت سود به اهداف سود پيش بيني شده دست يابند (کرافت و همکاران ٣، ۲۰۱۴؛ 1.
Lobo & Zhou جهت ارزيابي روابط بين عوامل درون زا در بررسي کيفيت گزارشگري مالي و تعيين نحوه ارتباط مديريت سود و پيش بيني سود، رويکردهاي پيام رساني و رفتار فرصت طلبانه مطرح شده اند.
1. Lee (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنين جهت آزمون فرضيه چهارم پژوهش از تحليل واريانس و آزمون مقايسه ميانگين ها بين گروه ها براساس وضعيت وجود خوش بيني و بدبيني در اعمال پيش بيني سود توسط مديران به شرح زير استفاده گرديد و بر اين اساس ميزان مديريت سود از طريق رويه ها و برآوردهاي اختياري حسابداري در اين گروه ها مقايسه شده است .