Abstract:
یکی ازمسائل مهمی که نیازضروری هرمسلمانی است وبایدآن را فراگیردیادگیری روش صحیح قرائت قرآن
است.این مساله از چنان اهمیتی برخوردار است که خداوندمتعال درسوره مزمل 3 رن الرآن ترتیلا»؛
پیامبر را امر به خواندن قرآن با ترتیل می کند. در احادیث بسیاری نیز به معنای صحیح ترتیل و روش صحیح
قرائت قرآن اشاره شده است. سخن دراین است که آیا قرائت صحیح قرآن دارای روش خاصی است و اگر
چنین است» مبانی این روش از کجا نشات گرفته شده است» از قرآن و سخنان معصومین(علیهم السلام)
یا از سلیقههای شخصی محققان علوم قرآنی. با توجه به ضرورت موضوع» در این نوشتار ابتدا بعد از ذکر
مباحث مقدماتی مربوطه» به مسئله چیستی و مفهوم شناسی ترتیل قرآن توسط پیامبر پرداخته ایم تا روش
صحیح قرائت قرآن تبیین گردد و در ادامه این مسئله مورد واکاوی قرار گرفته است که آیا مسلمانان هم
موف به خواندن قرآن به این صورت هستند و در غیر این صورت یعنی عدم قرآئت قرآن به صورت ترتیل
خللی درانتقال فهم معانی بوجود می آید. پژوهش حاضر با روش توصیفی -تحلیلی و با استفاده از مصادر قرآنی
و روایی دربی تبیین مفهوی و بررسی این موضوع برآمده است تا معلوم شود که روش صحیح قرائت قرآن»
چه تاثیری برانتقال مفاهیم قران دارد. در آخر مطلب این مطلب به اثبات می-رسد که روش صحیح قرائت
قرآن درانتقال معانی فقط ترتیل میباشد.
One of the important issues that every Muslim needs and must
learn is to learn the correct way of reciting the Qur›an. This issue is of
such importance that the Almighty God said in Surah Muzamal: He
orders the Prophet to recite the Qur›an with a Tertile. In many hadiths,
the correct meaning of Tartil and the correct method of reciting the
Qur›an have been mentioned.
The question is whether there is a special method for reciting the
Qur›an correctly, and if so, where did the basics of this method come
from? From the Qur›an and the words of the innocents (peace be upon
them) or from the personal tastes of researchers of Quranic sciences?
Considering the necessity of the topic, in this article, after
mentioning the relevant preliminary topics, we have addressed the issue
of what is and the concept of the Qur›an reciting by the Prophet in
order to explain the correct method of reciting the Qur›an. And in the
continuation of this issue, it has been analyzed whether Muslims are
also obliged to read the Qur›an in this way, and if it is not, that is, not
reciting the Qur›an in the form of tertile, will there be a problem in
conveying the understanding of the meanings?
The present research is based on the descriptive-analytical method
and using Quranic and narrative sources in order to clarify the concept
and examine this issue in order to find out what effect the correct
method of reciting the Quran has on conveying the concepts of the
Quran. At the end of this article, it is proved that the correct method of
reciting the Qur›an in conveying the meanings is only tertil.