Abstract:
از منظر قانون اساسی با اتکا صرف به صندوقهای بازنشستگی، اعمال عدالت اجتماعی برای همگان تحققپذیر نیست. این یک مفروض مهم تحقیق است، زیرا اصول سرمایهگذاری در این صندوقها مبتنی بر اصالت سود و پایداری صندوق و ارائة خدمات به بیمهشدگان است، درحالیکه منظور قانونگذار در بند 12 اصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد رفاه و رفع فقر بهمنظور برقراری عدالت اجتماعی برای عموم شهروندان است. پرسش اصلی این مقاله در خصوص حدود مداخلات دولت در صندوقهای بازنشستگی در راستای تحقق عدالت اجتماعی است. بنابراین پژوهش حاضر بهنوعی اصول یک طرح تأمین اجتماعی موفق را در کنار مداخلات دولتها در صندوقهای بازنشستگی بررسی میکند. در این خصوص صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی جایگاه ویژهای دارد که تحقیق با استفاده از دادههای اسنادی-کتابخانهای و با تأکید بر تحلیل محتوای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بررسی آن میپردازد. فرضیة تحقیق آن است که نحوة اعمال حاکمیت قوة مجریه بهمنظور اجرای بند 12 اصل 3 و اصل 29 قانون اساسی، مداخله در نحوة سرمایهگذاری صندوقهای بازنشستگی و بهطور اخص صندوق تأمین اجتماعی است که در فرایند بحث تا نتیجه اثبات شده است.
From the perspective of the [Iranian] Constitution, social justice cannot be achieved through near reliance on pension funds, since such funds are based on principles of profitability, stability, and providing services to the insured. This is so while the purpose of the constitutional legislator in paragraph 12 of Article 3 of the Constitution is to promote welfare and fight poverty in order to achieve social justice for everyone. Therefore, the subject of this paper is about the extent of government intervention in pension funds in order to achieve social justice. The present study aims to examine the principles governing a successful social security plan along with government intervention in pension funds. In this regard, the [Iranian] Social Security Pension Fund has a special place on which the study is focused using documentary-library data with emphasis on the content analysis of the [Iranian] Constitution. The hypothesis of the research is that exercising executive-branch authority in order to implement paragraph 12 of Article 3 and Article 29 of the Constitution should be regarded as undue interference in the way pension funds, and in particular the [Iranian] Social Security Fund invest their capital.
Machine summary:
اين يک مفروض مهم تحقيق است ، زيرا اصول سرمايه گـذاري در ايـن صندوق ها مبتني بر اصالت سود و پايـداري صـندوق و ارائـۀ خـدمات بـه بيمـه شـدگان اسـت ، درحاليکه منظور قانونگذار در بند ١٢ اصل ٣ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، ايجاد رفـاه و رفع فقر به منظور برقراري عدالت اجتماعي براي عموم شـهروندان اسـت .
در اين زمينه با هدف پاسـخگويي بـه پرسـش اصـلي در مبحـث اول بـه تحليل ساختار سرمايه گذاري صندوق هاي بازنشستگي با رويکرد ايجاد انحصار توسط صندوق هـا (تأمين کالاي عمومي) از باب سودآوري، پايداري مـالي صـندوق و مداخلـۀ دولـت در مـديريت صندوق به منظور تحقق عدالت اجتماعي، انواع نظام هاي بازنشستگي و سپس در مبحث دوم بـه مقولۀ رفاه عمومي و تأمين اجتماعي همگاني مبتني بـر اصـول قـانون اساسـي بـا ذکـر جايگـاه حقوقي، نقش دولت در سرمايه گذاري صـندوق هـا و نحـوة سـرمايه گـذاري در صـندوق تـأمين اجتماعي پرداخته شده است .
در همين زمينه دو سند بين المللي در زمينۀ پيش بيني هدف در سرمايه گـذاري صندوق هاي بازنشستگي وجود دارد: يکي دسـتورالعمل مـديريت دارايـي صـندوق بازنشسـتگي مصوب ٢٠٠٦ سازمان همکاري و توسعۀ اقتصادي که در قسمتي از اين سند بـين المللـي آمـده است : مقررات مديريت دارايي صندوق بازنشسـتگي بايـد براسـاس هـدف اصـلي يـک صـندوق بازنشستگي باشد و سياست سرمايه گذاري بايد به وضوح ، اهداف مالي آن صندوق بازنشسـتگي را در نظر داشته باشد (١٠ :٢٠٠٦ ,OECD).