Abstract:
بر اساس پژوهشهای پیشین، فرهنگ کیفیت به عنوان فرهنگ سازمانی غالب و خاص دانشگاهی در نظر گرفته شده است که با ارزشهای مشترک و تعهد نسبت به کیفیت توسط عوامل دانشگاهی معنا پیدا میکند. هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی عوامل اثرگذار بر استقرار فرهنگ کیفیت در دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش پژوهش آمیخته -اکتشافی دومرحلهای (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش مصاحبه نیمهساختاریافته 23نفر از افراد خبرۀ دانشگاهی و موضوعی به شیوۀ هدفمند از مراکز آموزشی و پژوهشی در سال 1397 مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه و در بخش کمّی تعداد 462 نفر عضو هیاتعلمی و غیرهیاتعلمی بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهها پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه فرهنگ کیفیت مورد تایید متخصصان قرار گرفته است، همچنین به لحاظ پایایی از روش همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ به منظور محاسبه تجانس درونی استفاده شد که بیانگر بالا بودن پایایی ابعاد و مولفهها بر اساس تعداد عاملهای استخراج شده از تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول و دوم نشان داد که فرهنگ کیفیت از عوامل؛ "عناصر ساختاری/ مدیریتی"، "عناصر فرهنگی/ روانشناختی"، "رهبری"، "ارتباطات"، "اعتماد"، "تعهد و مسئولیت پذیری"، "مشارکت"، "توانمندسازها"، "اصلاح زیرساختها"، "نتایج و پیامدهای فرهنگ کیفیت"، تشکیل شده است و الگوی بومی آن برای استقرار در دانشگاه فرهنگیان دارای روایی سازه مناسبی است. در نتیجه، میتوان گفت که مدل ساختاری مورد بررسی از کیفیت مناسبی برخوردار است و مقادیر مشاهده شده خوب بازسازی شدهاند و مدل توانایی پیشبینی مطلوبی دارد.
Based on previous researches, quality culture is considered as a dominant and specific university organizational culture, which is defined by common values and commitment to quality by university agents. The purpose of the current research was to modeling and evaluate the factors influencing the establishment of quality culture in Farhangian University. The research method was mixed-exploratory two-stage (qualitative-quantitative). In the qualitative part, using the semi-structured interview method, 23 academic and subject matter experts were interviewed in a targeted manner from educational and research centers in 2017. Next, in the quantitative part, 462 faculty and non-academic members were selected by multi-stage cluster sampling and answered the questionnaires. The formal and content validity of the quality culture questionnaire has been approved by experts, also in terms of reliability, the internal consistency method using Cronbach's alpha was used to calculate the internal consistency, which indicates the high reliability of the dimensions and components based on the number of factors. Extracted from factor analysis was confirmed. The results of the first and second order confirmatory factor analysis showed that Quality culture Consist of This Factors : "structural / managerial elements", "cultural / psychological elements", "leadership", "communication", "trust", "commitment and accountability", "partnership", "empowerment", "correction" Infrastructure ",. Its indigenous model for establishment in Farhangiyan University has a well-established structural validity. As a result, it can be said that the structural model of The study is of good quality and the observed values are well restored and the model has good predictive ability.