Abstract:
هدفِ پژوهش، ادراک این امر است که آیا در مدارس حق آموزش به همراه سایر حقوق بنیادین توسط مدیران مدارس به صورت کامل ارائه می شوند یا اجرای یک حق ، با محدودیت سایر حقوق همراه است. زیرا افزون بر حق آموزش در مدارس ، حقوق دیگری نیز هستند که به لحاظ ارزش و کارایی ، هم سنگ حق آموزش هستند. حق امنیت ، حق نکاح و حق آزادی رفتار از جمله ی این حقوق اند. در مقام اجرا ، ممکن است این حقوق بنیادین برای یکدیگر ایجاد مزاحمت کنند.پس لازم است شرایطی فراهم شود تا مدیران مدارس ، آن گونه که بایسته است ، دانش آموزان را از تمامیِ حقوقِ بنیادین متمتع گردانند. روش پژوهش ، کیفی و به صورت کتابخانه ای می باشد . در سرانجامِ پژوهش نیز، با تحلیل واقعیات در مدارس پی خواهیم برد اگرچه ممکن است در مرحله ی اجرا ، بین حقوق تزاحم باشد اما این تزاحم حل ناشدنی نیست. می توان بدون در مضیقه افکندن برخی حقوق ، بین تمامی آنها تعامل برقرار کرد وضمن تبیین چگونگی رفع این تزاحم ، مدیران مدارس را در جهت برقراری توازن بین این حقوق یاری رساند.
The purpose of this study is to find out whether in schools the right to education along with other basic rights is fully guaranteed by school principals or the exercise of the right is limited by other rights? Because in addition to the right to education in schools, there are other rights that are equal in value and efficiency to the right to education. The right to security, the right to marry and the right to behave are among these rights. In practice, these fundamental rights may overlap. Therefore, it is necessary to provide conditions for school principals to provide students with all the basic rights as they should. The research method is qualitative and library. Finally, by analyzing the facts in schools, we will find that although there may be a conflict between rights in the enforcement phase, this conflict is not unresolved. All of them can be contacted without compromising some rights and help school principals balance these rights while explaining how to resolve this conflict.
Machine summary:
یعنی مدیر مدرسه مجبور شود بین استوار نمودنِ حق آموزش و سایر حقوق ، یکی را برگزیند و دیگری را طرد یا دست کم ، به صورت محدود برای دانش آموز ایجاد کند.
برای مثال یکی از شرایط برگزاری اردوها این است که مدیر مدرسه ازاصالتِ امضای برگه ی رضایت نامه توسط پدر دانش آموز اطمینان حاصل کند.
در مرحله ی بعد از بزه دیدگی نیز باید این امنیت برای دانش آموز ایجاد شود که بتواند بدون داشتن دلهره از تبعات شکایتش ، علیه بزه دیده ساز٦اعلام جرم کند و کیفر او را ٦ -می توان کارکنان مدرسه را که رفتارشان به بزه دیدگی دانش آموزان می انجامد ، بزه دیده ساز نام گذاری کرد.
اثربخشی و بازدهی بیشتر در اجرای عدالت ترمیمی ، لازم است خانواده ی دانش آموز و مدیر مدرسه نیز در این فرآیند حضور داشته باشند و بتوانند بر تصمیم سازی ها نظارت کنند.
این احتمال وجود دارد که مدیران مدارس محدودیت هایی را برای نکاح دانش آموزان یا آموزش متاهلین ایجاد کنند.
در جهت ایجاد تعامل بین حق آموزش و حق نکاح نیز می توان گام هایی برداشت و موارد زیر لازم است مطمح نظر قرار بگیرد: ١_ مدیر مدرسه نباید در مواجهه ی با دانش آموزان متاهل ، بیش از حد حساسیت نشان دهد.
حال اگر قرار اســت که دانش آموز به کیفیت دیگری آموزش خود را دنبال کند ، در این زمینه مجوز شورای مدرسه لازم است و مدیر مدرسه حق ندارد سلیقه و نظر شخصی خود را اعمال کند .