Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی آسیبشناسی تحقق سیاست توسعه متوازان در فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی، مدیران، دستاندرکاران و برنامهریزان هدایت تحصیلی، به تعداد بیست نفر و در مرحله کمی، کارکنان اداری و معلمین پایه دهم شهرستان لردگان بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، سیصدویک نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل استنباطی دادهها از روشهای تحلیل عامل تأییدی (با نرمافزار SMARTPLS) استفاده شده است. یافتهها نشان داد چهارده مؤلفه مدیریت و مهارت والدین، مشکلهای آزمون، آگاهیبخشی، ضرورت وجود امکانات در اجرای بهینه، عوامل قانونی و خطمشیگذاری، وجود بانک اطلاعاتی جامع، علاقة شخصی، توجه و شناسایی استعدادهای شخصی، کنترل درونی دانشآموز، توان حرفهای معلم، توان حرفهای مشاور و سیاستهای توسعه متوازن محتوایی و فرآیندی بر هدایت تحصیلی، مهمترین آسیبهای موجود در حوزه تحقق سیاست متوازن در هدایت تحصیلی، بهشمار میروند. نتایج، نشان داد مدیریت و مهارت والدین، مشکلهای آزمون، آگاهیبخشی، ضرورت وجود امکانات در اجرای بهینه، عوامل قانونی و خطمشیگذاری، وجود بانک اطلاعاتی جامع، علاقة شخصی، توجه و شناسایی استعدادهای شخصی، کنترل درونی دانشآموز، توان حرفهای معلم و توان حرفهای مشاور بر هدایت تحصیلی، تأثیر دارند.
The purpose of this research is to investigate the pathology of the implementation of the parallel development policy in the process of academic guidance of second year high school students in Lordegan city. The statistical population of this research was 20 people in the qualitative stage of managers, practitioners and educational guidance planners, and in the quantitative stage, administrative staff and tenth grade teachers of Lordegan city, and 301 people were selected as a sample using a simple random sampling method. . For the purpose of inferential data analysis, confirmatory factor analysis techniques (with SMARTPLS software) have been used. The findings showed 14 components of parent management and skills, test problems, awareness, the necessity of facilities in optimal implementation, legal and policy factors, the existence of a comprehensive database, personal relationship, attention and identification of personal talents, student's internal control. The professional ability of the teacher, the professional ability of the counselor and the balanced development policies of content and process on educational guidance are considered the most important harms in the field of realizing a balanced policy in educational guidance. The results showed the management and skills of parents, test problems, awareness, the need for facilities in optimal implementation, legal and policy factors, the existence of a comprehensive database, personal relationship, attention and identification of personal talents, student's internal control, teacher's professional ability. And the professional ability of the advisor has an effect on the academic guidance.
Machine summary:
اهميت هدايت تحصـيلي، در ايـن امـر نهفتـه اسـت کـه چنانچـه هـدايت تحصـيلي دانـش آمـوز، صـحيح صـورت نگيـرد، ممکـن اسـت از يـک طـرف موجـب سـرخوردگي دانش آموز، عملکـرد ضـعيف ، بازگشـت و تغييـر مـدام رشـته و حتـي در نهايـت ، تـرک تحصــيل شــود و از ســوي ديگــر، ســرمايه هــاي انســاني جامعــه رو بــه فرســودگي مـيرونـد؛ بنـابراين ، اهميـت هـدايت تحصـيلي، بسـيار زيـاد اسـت و در واقـع حاصـل يــک دورة تحصــيلي نــه ســاله اســت کــه اگــر متناســب بــا انگيــزه و اســتعدادهاي دانش آمـوزان صـورت نگيـرد، پيامـدهاي منفـي زيـادي از حيـث اقتصـادي، اجتمـاعي، افــت علمــي کشــور، زوال منــابع اقتصــادي و انســاني، بــيتفــاوتي و بــيانگيزگــي دانـش آمـوز در رابطـه بـا مسـائل فـردي و اجتمـاعي را بـه همـراه دارد (شـفيع آبـادي، .
پيشينه و مباني نظري پژوهش پيشينه پژوهش نيــازآذري و همکــاران (١٣٩٩)، در پژوهشــي بــا هــدف آســيب شناســي فرآينــد هـدايت تحصـيلي دانـش آمـوزان پايـه نهـم اسـتان ايـلام بـه روش دادهبنيـاد، بـه ايــن نتيجــه رســيدند کــه مــدلهــاي کارآمــد هــدايت تحصــيلي دانــش آمــوزان بــه ترتيــب ، اســتعداديابي، عوامــل قــانوني، خــط مشــيهــاي کارآمــدي، ســاختاري و مــديريتي، فناوري اطلاعات و ارتباطها، دانش مداري و خانوادگي-اجتماعي هستند.
در واقـع طبـق تعريفـي کـه در آيـين نامـه هـدايت تحصـيلي نيـز عنـوان شـده اسـت ، ايـن طـور مــيتــوان بيــان کــرد کــه هــدايت تحصــيلي، فرآينــدي اســت کــه طــي آن بــا ارائــه خــدمات راهنمــايي و مشــاوره، بــه دانــش آمــوز کمــک مــيشــود تــا اســتعدادها، توانــاييهــا، علايــق و ويژگــيهــاي شخصــيتي خــويش ، شــاخه هــا و رشــته هــاي تحصيلي، حرفه هـا و مشـاغل مـورد نيـاز جامعـه را شـناخته و بـر اسـاس آن اقـدام بـه انتخــاب و اولويــت بنــدي رشــته هــاي تحصــيلي در ســامانه همگــام کنــد؛ بنــابراين از اجـراي هـدايت تحصـيلي پايـه نهـم ، ايـن طـور مـيتـوان برداشـت کـرد کـه آمـوزش و پـرورش ايـن فرآينـد را بـه عنـوان راهکـاري بـراي آشـنايي بـيش تـر دانـش آمـوزان بـا اســتعدادها و ضــعف هــاي خــود و هــم چنــين ســازماندهي رشــته هــاي انتخــابشــده دانش آمـوزان بـر اسـاس ظرفيـت بازارهـاي شـغلي در نظـر گرفتـه اسـت (سـعديپـور، .