Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل مفهومی آموزش عالی الهی محیط زیست است. اساس الگوی آموزش عالی الهی محیط زیست ایجاد دانشگاهی است که ماموریت اصلی آن تربیت انسانهای حکیم برای خلق، نشر و تعالی فرهنگ علم و فناوری است که با بهرهگیری از فلسفه توحیدمحور و انتساب عالم به خداوند، در خصوص چگونگی تحقق جهانی پایدار، ظهور دوران جدیدی از اخلاق فردی و اجتماعی را پیشبینی میکند که لاجرم بر رابطه انسان با محیط زیست نیز اثرخواهد گذارد. مصاحبه هدفمند نیمه ساختارمند با 31 خبره حوزوی، دانشگاهی و اجرایی انجام گرفت و تحلیل کدها و مفاهیم پیرامون آموزش عالی الهی محیط زیست در مضامین"فراگیر"، "سازماندهنده" و "پایه" دستهبندی شدند و با تحلیل این مضامین، "چیستی"، "چرایی" و "چگونگی" آموزش عالی الهی محیط زیست تبیین گردید. به اعتقاد خبرگان، وجود تعارض رویکرد اثباتگرایی با شاکله جامعه اسلامی در حوزه آموزش عالی محیط زیست، ضرورت نقد آن را به منظور احصاء فلسفه اسلامی، پارادایم متعالی و نظریه آمایش دانش برای نظام آموزشی عالی الهی محیط زیست به منظور تحقق پایداری، اعلام نمودند زیرا بر کمالگرایی و غایتمداری انسان در روابط با محیط زیست پرتوافشانی میکنند. برای گذار از رویکرد اثباتگرایانه، دستگاهواره احصاء فلسفه آموزش عالی الهی محیط زیست تبیین شده است.
The main purpose of this study was to explain the divine approach to the field of higher environmental education and to develop a planning model for higher environmental education with a divine approach . This research was a qualitative Study, in order to determine the necessary elements to explain the philosophy of environmental higher education with a divine approach using a questionnaire and semi-structured interview with purposeful sampling and theoretical saturation technique, the opinion of Seminary Scholars, faculty members of academic groups of Iran universities and executives, professionals and experts in some Iranian organizations was obtained. The obtained data were then analyzed through Thematic analysis and the findings were categorized and organized in the form of a network of basic, By analyzing these themes, the "What", "Why" and "How" of the higher divine education of the environment were explained.Finally the "model" of the divine approach in environmental higher education was proposed