Abstract:
هدف از تحقیق حاضر طراحی الگوی اعتمادسازی رسانهای در ورزش ،روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی و کمی انتخاب میباشد. در بخش کیفی از مطالعه نظامند کتابخانهای و مصاحبههای اکتشافی جهت استخراج مولفهها و چارچوببندی آنها استفاده شد. در بخش کمی، پژوهش حاضر از نظر نوع توصیفی- همبستگی و شکل پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه رسانه و همچنین مدیران متخصص در رسانه را شامل میشوند که این افراد، به صورت هدفمند، انتخاب گردید (36 مصاحبه). در فاز کیفی از دو ابزار مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی و در فاز کمی از پرسشنامه محقق ساخته که خروجی فاز کیفی بود استفاده شد. در بخش بخش کیفی از سه مرحله کدگذاری برای دستهبندی مولفههای شناسایی شده استفاده گردید. در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی جهت تأیید سازه پژوهش استفاده شد. در نهایت جهت مدلیابی ساختاری و سنجش روابط چندگانه بین متغیرها از نرمافزار smart pls استفاده شد.بخش کیفی 43 کد مفهومی،12 مقوله اصلی و 9 کد محوری استخراج شد .نتایج نشان داد که عوامل منابع انسانی(511/0)، مخاطب(431/0)، صحت(532/0)، کیفیت خبر و گزارش(515/0)، سرعت رسانه(502/0)، اقتصاد رسانه(536/0)، ارتباط و یادگیری بین المللی(485/0) و نظارت و ارزیابی(465/0) و مالکیت رسانه (523/0) دارای نقش معنیداری در اعتماد سازی رسانه ای هستند. بنابراین بر پایه این مدل، میتوان به شناسایی عوامل اثرگذار بر اعتمادسازی رسانه ای پرداخت و با تمرکز بر آن ها اعتماد مخاطبان را افزایش داد.
The purpose of this study is to design a model for building media trust in sports, a research method of qualitative and quantitative mix. In the qualitative part, systematic study of libraries and exploratory interviews were used to extract the components and frame them. In the quantitative part, the present study has been done in terms of descriptive-correlational type and survey form. The statistical population of the study includes prominent professors in the field of sports management specialized in the field of media as well as managers specializing in the media, who were purposefully selected (36 interviews).In the qualitative phase, two tools of systematic library study and exploratory interviews were used, and in the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was used, which was the output of the qualitative phase. In the qualitative section, three coding steps were used to classify the identified components. In a small part, confirmatory factor analysis was used to confirm the research structure. Finally, smart pls software was used for structural modeling and measuring multiple relationships between variables.The quality section extracted 43 concept codes, 12 main categories and 9 core codes. The results showed that human resource factors (0.511) .Audience (0.431), Accuracy (0.532), News and Report Quality (0.515),Media Speed (0.502), Media Economics (0.536),International Communication and Learning (0.485) ) And monitoring and evaluation (0.465) and media ownership (0.523) have a significant role in building media trust.based on this model, it is possible to identify the factors affecting media trust and focus on them to increase audience trust.
Machine summary:
Aloofi,Kim,vAlsadik v Baym v Stoldt, Dittmore and Brianvold v Dittmore, Clavio and Miiloch i طرفداران مي خواهند احساس خاص بودن و مورد قدرداني بودن از طرف ورزشکاران و تيم هايي که آنها را دنبال مي کنند، تجربه کنند در حالي که چنين روابطي تا پيش از رسيدن عصر رسانه هاي جديد غير قابل اجرا بود، (ديتمور و همکاران ، ٢٠١٢).
چالش امروزه بازاريابان اين است که اين روش پيام رساني دو طرفه را با مصرف کننده و ساير گروه هاي ذي نفع حفظ نمايد، نجاتي و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي با هدف ارائه راهکارهاي اجرايي به عوامل اعتماد ساز در اخبار سيما به منظور افزايش اعتماد مخاطبان نشان دادند که ٨ عامل اصلي اعتماد ساز شناسايي و در دو حوزه محتوايي- ساختاري و شکلي وجود دارد.
نتايج تحقيق حاضر با تحقيقات نجاتي ( ١٣٩٨ )، باقرپور(١٣٩٨ )، سرابي (١٣٩٨ ) ، مک دونوق (٢٠١٩ ) ، بايم و همکاران ( ٢٠١٢ ) ، کوتينگ راب ، تاکوچي و کوتلر ( ٢٠٠٧ ) ، ديتمور ، کلاويو و ميلوچ (٢٠١٢٠ ) همخوان ميباشد و حاکي از آن است که ابعاد شناسايي شده رسانه ها در دو بعد انواع رسانه و مالکيت رسانه ها از عوامل اثرگذار بر اعتماد مخاطبان به رسانه هاي ورزشي است .
(2013) Sports journalism and social media:A new conversation?
com/Daily/Issues/2010/04/Issue150/Franchises /Atrue-Bleacher-Nation-Indians-Unveil-New-Social-Media-Effort.
Rowe (eds), Digital media sport: Technology and Power in the Network Society (pp.
(2011) New communications media for sport.
com/articles/1152521-arkansas-football-razorbacks-to- painttwitter- hashtag-on-field-for-spring-game Skinner (eds), Sport Public Relations and Communication (pp.
(2012) Social Media in Sport.
Journal of Sports Media, 5(1), 21–52.