Abstract:
هدف از این پژوهش رابطه مدیریت دانش با بهرهوری معلمان تربیتبدنی شهر رشت از طریق میانجیهای خلاقیت و جو سازمانی بود. روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان تربیتبدنی شهر رشت (210 نفر) تشکیل میدادند نمونه آماری برابر با جامعه انتخاب شد (روش تمام شمار). ابزار پژوهش شامل 4 پرسشنامه بهرهوری هرسی و همکاران (1994)، مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، جو سازمانی سوسمن و دیپ (1989)، خلاقیت صادقی مال امیری (1388) بود و از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SMART PLS 3 جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده استفاده گردید روایی محتوای ابزار توسط اساتید و پایایی ترکیبی با نرمافزار PLS به ترتیب (0/902، 0/968، 0/923 و 0/898) بررسی و تائید گردید. از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS جهت تحلیل دادهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدیریت دانش با بهرهوری (12/860 = t-value؛ 0/629= R)، مدیریت دانش با جوسازمانی (13/733 =t-value ؛ 0/666 = R)، خلاقیت با بهرهوری (3/092 = t-value؛ 0/139 = R) و جو سازمانی و بهرهوری (5/320 =t-value ؛ 0/275 = R) رابطه معنیداری وجود دارد؛ رابطه مدیریت دانش با خلاقیت (0/301 =t-value؛ 0/035 = R) معنیدار نبود. در نتیجه جهت افزایش بهرهوری، حرکت در مسیرهای منتهی به افزایش دانش در جو سازمانی پویایی امکان دارد که کارکنان آن در مواجهه با مشکلات از اعمال نگرشهای جدید هراسی نداشته باشند تا بر مشکلات موجود بر سر راه بهرهوری چیره شوند
Machine summary:
کارشناسي ارشد مديريت ورزشي، دانشگاه گيلان ، دبير تربيت بدني شهرستان دورود، لرستان ، ايران چکيده : هدف از اين پژوهش رابطه مديريت دانش با بهره وري معلمان تربيت بدني شهر رشت از طريق ميانجيهاي خلاقيت و جوسازماني بود.
ابزار پژوهش شامل ٤ پرسشنامه بهره وري هرسي و همکاران (١٩٩٤)، مديريت دانش شرون لاوسون (٢٠٠٣)، جوسازماني سوسمن و ديپ (١٩٨٩)، خلاقيت صادقي مال اميري (١٣٨٨) بود و از روش مدل سازي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار ٣ SMART PLS جهت تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده استفاده گرديد روايي محتواي ابزار توسط اساتيد و پايايي ترکيبي با نرم افزار PLS به ترتيب (٠/٩٠٢، ٠/٩٦٨، ٠/٩٢٣ و ٠/٨٩٨) بررسي و تاييد گرديد.
Henri 2 Liao, Chi-chuan, Da-chian, & Kuang 3 Mohayidin, Azirawani, Kamaruddin, & Margono 4 Chen, Huang, & Hsiao 5 Kaldeen 21 و همچنين بر مشارکت بيشتر کارکنان تاثيرگذار است .
نتيجه گيري : هدف از اين پژوهش رابطه مديريت دانش با بهره وري معلمان تربيت بدني شهر رشت با ميانجي خلاقيت و جوسـازماني بـود.
30 Relationship between knowledge management and productivity of physical education teachers in Rasht with the mediating role of creativity and organizational climate 2* Mohammadreza kargarbarzi1, Mostafa Rashidinia 1.
(1994), knowledge management of Sharon Lawson (2003), organizational training of Susman and Deep (1989), creativity of Sadeghi Mal Amiri (2009) and structural equation modeling using SMART software.
629), knowledge management with organizational climate (t value = 13.
Keywords: Productivity, Knowledge management, Organizational climate, Creativity, Physical education teachers.