Abstract:
پژوهش حاضر با هدف واکاوی و بررسی سمبولیسم سیاسی- اجتماعی در آثار صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی، صورت گرفته است. جهت گرداوری اطلاعات،از روش کتابخانهای به شیوه فیشبرداری استفاده شد و با استفاده از روش توصیفی ، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در گرایش صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی به سمبولیسم، دو عامل نقش داشته است. اول عوامل داخلی هستند که موجبات شکلگیری تفکر این اندیشمندان را فراهم کردند. جامعه خفقان زده در دوره پهلوی دوم، باعث شده که ادیبان یاد شده، نتوانند سخن خود را واضح بیان کنند و لذا از نماد و سمبل جهت بیان عقاید استفاده کردند. از دیگر سو نباید از عامل خارجی این اندیشه غافل شد. با توجه به اینکه بهرنگی و دولتابادی، بخشی از عقاید حزب توده را با خود حمل میکردند، تفکر غربگرایی و توهم روشنفکری، در انها ایجاد شده بود. و گمان میکردند که اگر سبک تفکر و ادبیات غربی را وارد ادبیات ایران کنند، میتوانند منظور خود را بهتر به مخاطب القا نمایند. در نتیجه این عوامل، صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی به استفاده از سمبولیسم سیاسی- اجتماعی در نثر خود همت گماشتند و در زمره سردمداران سبک سمبولیسم در ایران هستند.
The present study aims to analyze the socio-political symbolism in the works of Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi. In order to collect information, the library method was used by phishing method and the information was analyzed using the descriptive method. The results showed that two factors played a role in the tendency of Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi towards symbolism. The first is the internal factors that shaped the thinking of these thinkers. The suffocated society in the second Pahlavi period, made the mentioned writers unable to express their words clearly and therefore used symbols to express their opinions. On the other hand, the external factor of this idea should not be ignored. Given that Behrangi and Dolatabadi carried part of the ideas of the Tudeh Party with them, Western thinking and intellectual illusion were created in them. And they thought that if they introduced the Western style of thought and literature into Iranian literature, they could better convey their meaning to the audience. As a result of these factors, Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi tried to use socio-political symbolism in their prose and are among the leaders in the style of symbolism in Iran.