Abstract:
این تحقیق با هدف تعیین نقش متغیرهای کیفیت محیطی و ویژگیهای میان فرهنگی مکان در رضایت مکانی انجام شد. قلمرو مکانی مطالعه، منطقه نوار ساحلی رود کارون اهواز میباشد که هم یک منطقه مسکونی- تجاری و هم از منظر تفریحی-گردشگری حائز اهمیت میباشد. تحقیق به روش پیمایشی انجام و جامعه آماری تحقیق را افراد بالای 20 سال ساکن در منطقه و بازدیدکنندگان از سایتهای تفریحی نوار ساحلی رود کارون تشکیل میدهند. حجم نمونه 310 نفر بوده و شیوه گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه رو در رو و نمونهها به شکل تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. متغیر کیفیت محیطی در 6 بعد فعالیت، کیفیات فیزیکی، زیست بوم، بهداشت، ایمنی و امنیت، متغیر ویژگیهای میان فرهنگی در سه بعد نشانگان فرهنگی، تعاملات فرهنگی و نگرشهای فرهنگی و متغیر رضایت مکانی در سه بعد حس رضایت، حس خوشحالی، حس آرامش و حس اهمیت، عملیاتی شده بودند که تحلیل عاملی تاییدی نشان داد به لحاظ تجربی این ابعاد به طرز مناسبی متغیرهای مورد نظر را سنجش میکنند. نتایج نشان داد میانگین رضایت پاسخگویان در مورد تمام متغیرها و ابعاد کیفیت محیطی، ویژگیهای میان فرهنگی و رضایت مکانی به طرز معنیداری پایین میباشد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد دو متغیر کیفیت محیطی با ضریب تاثیر 11/0 و ویژگیهای میان فرهنگی با ضریب تاثیر 24/0 تاثیر مثبت و معنیداری بر رضایت مکانی دارند.
This study aimed to determine the role of environmental quality
variables and cross-cultural characteristics of a place in place
satisfaction. The study was conducted in the coastal area of the
Karun River in Ahvaz, which is both a residential-commercial and
recreational-tourism area. The research was conducted by survey
method and the statistical population consisted of the local residents
over 20 years old and visitors to recreational sites along the Karun
River. Face-to-face interviews were performed to collect the data
and the participants (n=310) were selected systematically randomly.
The environmental quality includes 6 dimensions of activity,
physical qualities, ecology, health, safety and security. The crosscultural
characteristics consist of three dimensions of cultural
symptoms, cultural interactions, and cultural attitudes. The place
satisfaction has three dimensions, including sense of satisfaction,
sense of happiness, and sense of calmness or importance.The
results of confirmatory factor analysis showed that, these
dimensions can adequately measure the variables. Based on the
findings, the respondents' mean scores of satisfaction of dimensions
of environmental quality, intercultural characteristics, and spatial
satisfaction were significantly low. The variables of environmental
quality (coefficient of 0.11) and cross-cultural characteristics (coefficient
of 0.24) had a positive and significant effect on place satisfaction.
Machine summary:
متغير کيفيت محيطي در ٦ بعد فعاليت ، کيفيات فيزيکي ، زيست بوم ، بهداشت ، ايمني و امنيت ، متغير ويژگي هاي ميان فرهنگي در سه بعد نشانگان فرهنگي ، تعاملات فرهنگي و نگرش هاي فرهنگي و متغير رضايت مکاني در سه بعد حس رضايت ، حس خوشحالي ، حس آرامش و حس اهميت ، عملياتي شده بودند که تحليل عاملي تاييدي نشان داد به لحاظ تجربي اين ابعاد به طرز مناسبي متغيرهاي مورد نظر را سنجش مي کنند.
Investigating the Effective Factors on the Promotion of Social Interactions in Urban Spaces: A Case Study of Jolfa- Isfahan Square, Journal of Architecture, 1 (5), P.
Evaluation of the effect of the quality of the urban environment on the social relations of space use (case study: Abu Ali Sina walkway in Hamedan).
Investigating the Factors Affecting Promotion of Social Interactions among Residents of a Residential Neighborhood; A Case Study of Darakeh Tehran Neighborhood, Journal of Iranian Architecture & Urbanism (JIAU), 5 (1), P.
Evaluation of the quality of urban environmental Factors, Case study: housing Mehr, Sabzevar.
Evaluating environmental quality of walking- based urban spaces and social responding (case study: Ferdowsi Street of Ilam).
Hangout, the urban and architectural public space for social and cultural interactions (Case study: Borazjan city).