Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نظریهی زمینه بنیاد میباشد. جامعهی آماری پژوهش از دو گروه نخبگان در حوزههای جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، رسانه و آموزش و پرورش و جوانان شهر بندرعباس تشکیل شده است. در بخش کیفی از فن مصاحبهی بی ساخت ژرفا نگر و نیمه ساخت دار و کمی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته 42 گویهای استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد و مفهومها مشخص و بر اساس آن پرسشنامهی پژوهشگر ساخته تدوین گردید و نتایج حاصل از آن توسط آزمون کیزر – میر – اوکلین و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که انگیزه ورزش کردن در سه شاخص سلامت جسم و روح، کیفیت زندگی و فراغت و لذت، صنعت دانش در سه شاخص آموزش و پرورش، معرفی و شناساندن ورزش و مطالب علمی ورزشی و صنعت فرهنگ در پنج شاخص برنامههای ورزشی رادیو، صفحات مجازی ورزشی، مطبوعات ورزشی، مستندات و مصاحبههای ورزشکاران در تلوزیون و برنامهها و مسابقات ورزشی تلوزیون دسته بندی شدند.
This study aimed to investigate the role of the culture and the
knowledge industry on the tendency toward sports. The Grounded
Theory (GT) method was used in this study. The statistical
population consisted of two groups of elites in the fields of
sociology, sociology of sports, media and education, as well as the
youth of Bandar Abbas. The in-depth and unstructured interview
technique was employed in the qualitative part, while a researchermade
42-item questionnaire was utilized in the quantitative part.
The results in the qualitative part were analyzed through open, axial
and selective coding and the concepts were identified based on
which a researcher-made questionnaire was developed. The results
were analyzed using the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and
Friedman test. According to the findings, doing sports motivation
was categorized into three indicators, namely physical and mental
health, quality of life, and leisure and pleasure; the knowledge
industry was categorized into three indicators, namely education,
introduction of sports, and scientific-sports contents; and the culture
industry was categorized into five indicators, namely radio sports
programs, virtual sports pages, sports press, documents and
interviews of athletes on TV, and television sports programs and
competitions.
Conflict of interest:
According to the authors, the article did not have any conflict of
interest.
Machine summary:
يافته هاي پـژوهش نشان داد که انگيزه ورزش کردن در سه شاخص سلامت جسم و روح ، کيفيت زندگي و فراغـت و لـذت ، صنعت دانش در سه شاخص آموزش و پرورش ، معرفي و شناسـاندن ورزش و مطالـب علمـي ورزشـي و صنعت فرهنگ در پنج شاخص برنامه هاي ورزشي راديو، صفحات مجـازي ورزشـي، مطبوعـات ورزشـي، مستندات و مصاحبه هاي ورزشکاران در تلوزيون و برنامه ها و مسابقات ورزشي تلوزيون دسته بندي شدند.
بنـابراين ، نتايج نشان ميدهد که از ١٢ گويه مربوط به صنعت دانش کـه قابـل تقليـل بـه ٣ عامـل بـوده اسـت و ميتوانيم از ترکيب اين ١٢ گويه ، ساختار جديدي بر اساس عامل ها با ترکيب جديد طراحي و بـر اسـاس آن به تحليل داده ها بپردازيم .
بر اساس نتايج اين جدول : - گويه هاي گذراندن واحدهاي درسي و آموزشي، شرکت در کلاس هاي آموزشي ورزشي ، سـاعات ورزش در مدرسه و دانشگاه و دنبال کردن مسابقات ورزشي در عامل اول قرار گرفته اند.
Investigating the cultural factors affecting the tendency to sports activities in women aged 25 to 40 years in Tehran, Research in Sports Sciences, No. 24, P.
Investigating the role of leisure time based on physical activities on social capital (social norms, participation) of faculty members of Isfahan University of Medical Sciences, Journal of Health System Research, 9 (11), P.
Socio-cultural factors affecting the tendency of citizens to public sports (Case study: Kerman city).