Abstract:
شرکت های بین المللی در سطح جهانی به دنبال راه هایی برای پیشی گرفتن از سایر رقبا در صنعت هستند. شرکت های مختلف از تولیدی گرفته تا شرکت های خدماتی در سطح جهانی، سخت تر تلاش میکنند تا با چالش های ناشی از تغییرات محیطی مقابله کنند و با افزایش یادگیری در سازمان، بازارهای جدید را شناسایی و عملکرد سازمانی خود را افزایش دهند. از این رو هدف این مطالعه برسی رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان های بین المللی با نقش میانجی توان ورود به بازارهای بین المللی است. این پژوهش با توجه به ماهیت توصیفی-همبستگی و با توجه به هدف، کاربردی است و شرایط انجام آن به روش میدانی است. جامعه آماری پژوهش مدیران شرکتهای صادر کننده صنایع دستی شهر اصفهان هستند که تعداد 74 نفر از آنها مورد بررسی قرار گرفتند روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادههای پژوهش با نرم افزار Smart PLS ورژن 3 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که توان ورود به بازارهای بین المللی نقش میانجی نسبی در رابطه یادگیری سازمانی و عملکرد سازمان های بین المللی دارد. به علاوه یادگیری سازمانی و توان ورود به بازارهای بین المللی به صورت مستقیم بر عملکرد سازمان های بین المللی تاثیر مثبت داشتند.
International companies around the world are looking for ways to outperform other competitors in the industry. From manufacturing to service companies around the world, companies are working harder to meet the challenges of environmental change and to identify new markets and increase their organizational performance by increasing learning in the organization. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between organizational learning and the performance of international organizations with the mediating role of ability to enter international markets. This research is applied according to the descriptive-correlational nature and according to the purpose, and the conditions for doing it are field method. The statistical population of the study is the managers of handicraft exporting companies in Isfahan, 74 of whom were examined. The sampling method was done by available sampling. The data collection tool in this study was a questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The research data were analyzed with Smart PLS version 3 software. The results showed that the ability to enter international markets has a relative mediating role in the relationship between organizational learning and the performance of international organizations. In addition, organizational learning and the ability to enter international markets had a direct positive effect on the performance of international organizations.
Machine summary:
بررسي رابطه بين يادگيري سازماني و عملکرد سازمان هاي بين المللي با نقش ميانجي توان ورود به بازارهاي بين المللي Investigating the relationship between organizational learning and the performance of international organizations with the mediating role of the ability to enter international markets عليرضا (اسميت ) جمشيدي / دانشجو دکتري مديريت بازرگاني ، دانشکده مديريت و حسابداري ، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران ، تهران .
به علاوه سورود١٠ و همکاران (٢٠٢١) بيان کردندکه يادگيري سازماني باعث ميشود که سازمان ها توان بيشتري براي ورود به بازارهاي جديد داشته باشند و بتوانند توان خود را در بازارهاي بين المللي افزايش دهند و به بازارهاي جديد وارد شوند.
از اين رو ميتوان بيان کرد: يادگيري سازماني بر عملکرد سازمان هاي بين المللي تاثير ميگذارد به علاوه به گفته مونا٤٣ و همکاران (٢٠٢٢)، بهبود عملکرد تجاري يک سازمان با تمرکز بر قدرت برتر، توسعه توانايي شرکت براي اجراي يک انجمن تجاري مبتني بر اعتماد بلندمدت با منافع متقابل بدست ميايد که با افزايش توان سازمان براي ورود به بازارهاي جديد رشد مييابد.
با توجه به نتايج حاصل از اين جدول مشاهده ميشود که توان ورود به بازارهاي بين المللي نقش ميانجي در رابطه بين يادگيري سازماني و عملکرد سازمان هاي بين المللي ايفا مينمايد (سطح معني داري کمتر از ٠.
Strategic Positioning For Sustainable Competitive Advantage: An Organizational Learning Approach, KCA Journal of Business Management, 2(1), 32-43.
Organizational learning, unlearning and re-internationalization timing: Differences between emerging-versus developed-market MNEs. Journal of International Management, 27(3), 100784.