Abstract:
هدف پژوهش حاضر, تعیین مولفه های تشکیل دهنده و عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی در قالب یک الگوی پارادایمی بود. برای دست یابی به این هدف, از روش پژوهش همبستگی استفاده شد. تجزیه یافته های تحقیق نشان دادند که سازه موفقیت تحصیلی به عنوان مقوله اصلی مبتنی بر مولفه دست یابی به اهداف است. از مولفه های تشکیل دهنده این مقوله می توان به قبولی در دانشگاه های معتبر, رسیدن به مدارج عالی علمی و کسب تخصص در رشته تحصیلی اشاره کرد. همچنین از عوامل اثرگذار بر موفقیت تحصیلی می توان به غایت نگری و خودباوری به عنوان شرایط علی؛ حمایت خانوادگی و امکانات آموزشی به عنوان شرایط زمینه ای؛ هوش تحصیلی به عنوان شرایط واسطه ای و پشتکار و برنامه ریزی به عنوان راهبرد اشاره کرد. مقوله مرکزی بدست آمده, انگیزش موفقیت تحصیلی است که تمام عوامل علی, زمینه ای و مداخله ای تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی را دربر گرفته, و نیز پاسخ نهایی به سوال اصلی تحقیق یعنی عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی است.
Machine summary:
از این رو جهت حفظ توان علمی و ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان به عنوان سرمایه های انسانی نظام آموزشی و پیشگیری از به هدر رفتن منابع مادی، لزوم توجه به شناسایی عوامل موثر در موفقیت تحصیلی آنان مطرح میگردد.
در پژوهش های بسیاری به کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، تأثیر حمایت خانواده ، وجود رابطه گرم و صمیمانه با فرزندان و نقش آن در سازگاری های موفقیت آمیز در بین دانش آموزان اشاره شده است و تأکید دارند که نوع ارتباط والد فرزند می تواند پیش بینی کننده سازگاری در دانشگاه باشد و کیفیت این ارتباط بخصوص در سلامت ر وان و سازگاری دانشجویان تأثیر گذار است.
گلستانه، سلیمانی و دهقانی (۱۳۹۶) در مقاله ای تحت عنوان رابطه سرمایه های تحول و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی دریافتند که سرمایه روانشناختی، احتمال موفقیت نوجوانان را در مدرسه افزایش می دهد و قادر به بروز واکنش مناسب در زمان بروز استرس های محیط مدرسه است.
گوتام و پرادهن (۲۰۱۸) در مقاله ای تحت عنوان سرمایه روان شناختی به عنوان تعدیل کننده استرس و پیشرفت دریافتند که سرمایه روانشناختی قابلیت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارد به طوری که به دانش آموزان کمک می کند تا عملکرد تحصیلی خود را بهبود بخشند.
داتو، کینگ و والدز (۲۰۱۸) نیز بر اساس یافته های پژوهش خود در مقاله ای تحت عنوان سرمایه روانشناختی، انگیزه، مشارکت و موفقیت را تقویت می کند: مطالعات مقطعی و طولی یادآور شدند که سرمایه روانشناختی و ابعاد آن پیش بینی کننده ی آینده نگر انگیزه های خود مختاری، انگیزه کنترل شده، مشارکت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی می باشند.