Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تابآوری دانش آموزان انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بیجار در سال تحصیلی 02-1401 بود که 384نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005)، سبک های اسنادی (ASQ) و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1999) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0P<) و مدل رگرسیونی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از روی هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری در جهت مثبت تایید می شود؛ به گونه ای که متغیرهای مذکور 5/33% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند (01/0P<). بنابراین می توان گفت که هیجانات پیشرفت، سبک های اسنادی و تاب آوری به عنوان عوامل روانی-هیجانی در ارتقای پیشرفت تحصیلی نقش دارند و توجه به این سازه ها جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان ضروری است.
Machine summary:
پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانات پیشرفت، سبکهای اسنادی و تاب آوری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بیجار نگین قاسمی1، علی خدایی 2، حسن غریبی 3 1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی (نویسنده مسئول) 2 دکترای روانشناسی، دانشکاه پیام نور سنندج 3 دکترای رواشناسی، دانشکاه پیام نور سنندج چکیده پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانات پیشرفت، سبکهای اسنادی و تابآوری دانشآموزان انجام گرفت.
در مجموع باید اشاره کرد، اینکه فرد به شکل خوشبینانه یا بدبینانه فکر میکند (سبک اسنادی)، اینکه وی توانایی تحمل مشکلات و تاب آوردن در برابر آنها و عملکرد مناسب در برابر حوادث و چالشها را دارد (تاب آوری) یا اینکه چه نوع هیجاناتی در هنگام تحصیل و مواجهه با چالشهای آن یا بطور کلی در فرایند یادگیری تجربه میکند (هیجانات پیشرفت) همگی عواملی هستند که میتوانند در پیشرفت تحصیلی اثرگذار باشند اما اثرات آنها چندان در این رابطه مورد توجه قرار نگرفته است و پژوهش حاضر نیز با درک این مسئه مهم به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا پیشرفت تحصیلی براساس هیجانات پیشرفت سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان دختردوره دوم متوسطه شهربیجار قابل پیش بینی است؟ روش تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی همبستگی انجام گردید.
ج) پرسشنامه هیجانات پیشرفت: این ابزار به منظور اندازهگیری هیجانهای تحصیلی دانشآموزان توسط پکران و همکاران (2005) طراحی و ساخته شده است.
نتایج حاکی از آن است که هیجان تحصیلی، سبکهای اسنادی و تاب آوری به طور معنی داری پیشرفت تحصیلی را در جهت مثبت پیش بینی میکنند.