Abstract:
احادیث و روایتهای فراوانی ازامامان معصوم? در زمینه تصوف و صوفی گری در منابع
روایی شیعی
آمده است همچنین، کتابهای دست دوم و سومـ که امروزه انتشار آنها گسترش یافته
استـ دست آویزی
برای برخی برداشتهای نادرست و داوریهای نابجا شده و افراد کم اطلاع از مصادر
روایی را دچار دغدغه کرده است. این روایتها از جنبههای مختلفی به این موضوع مهم
پرداختهاند. بیگمان، روشن شدن دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت? در این زمینه
میتواند راهگشا باشد.
در این نوشتار، بر آن شدیم تا با بررسیهای سندی و محتوایی، برخی از پندارهای
نادرست را کنار زنیم تا حقیقت را بازشناسیم.
Machine summary:
"در این سمت، چند روایت نقل شده است که به بررسی آنها میپردازیم: الف) شیخ حر عاملی در رساله الاثنی عشریه (ص33) و محدث نوری در مستدرک الوسائل (3/393) از ملااحمد اردبیلی نقل میکنند که وی در کتاب حدیقهالشیعه روایتی را درباره ابوهاشم صوفی کوفیـ یعنی همان کسی که اکثر محققان تاریخ تصوف، وی را اولین کسی میدانند که به صوفی شهرت داشته استـ از ناحیه امام صادق?
ج) حدیث دیگری که شیخ حر عاملی در اثناعشریه (ص33) و محدث نوری در مستدرک (11/380) از ملااحمد اردبیلی در حدیقهالشیعه نقل میکنند و برخی نیز همواره آن را بر سر فیلسوفان الهی میکوبند، روایتی است که با سند زیر از امام حسن عسکری? نقل میشود: نقل السید المرتضی عن الشیخ المفید عن احمد بن محمد بن الحسین بن الولید عن أبیه عن سعد بن عبدالله عن محمد بن عبدالجبار عن العسکری? أنه کلم أباهاشم الجعفری فقال یا أباهاشم سیأتی علی الناس زمان وجوههم ضاحکه مستبشره و قولبهم مظلمه منکدره، السنه فیهم بدعه و البدعه فیهم سنه، المؤمن بینهم محقر و الفاسق بینهم مؤقر، أمراؤهم جاهلون جائرون و علماؤهم فی ابواب الظلمه سائرون، اغنیائهم یسرقون زاد الفقراء و اصاغرهم یتقدمون علی الکبراء، کل جاهل عندهم خبیر و کل محیل عندهم فقیر، لایمیزون بین المخلص و المرتاب و لایعرفون الضأن من الذئاب، علماؤهم شرار خلقالله علی وجه الارض لأنهم یمیلون الیٰ الفلسفه و التصوف و ایمالله انهم من أهل العدول و التحرف یبالغون فی حب مخالفینا و یضلون شیعتنا و موالینا و ان نالوا منصبا لم یشبعوا من الرشا و إن خذلوا عبدوا الله علی الریا لأنهم قطاع طریق المؤمنین و الدعاه الیٰ نحله الملحدین فمن ادرکهم فلیحذرهم و لیصن دینه و ایمانه ثم قال: یا أباهاشم بهذا حدثنی أبی عن آبائه عن جعفر بن محمد?"