Abstract:
از ویژگیهای عمده عصر مدرنیته، بیتوجهی به مبانی اخلاقی در ساماندهی روابط
اجتماعی و تدوین مفاد حقوقی است. از سوی دیگر بجاست که عفاف به عنوان یک پدیده
ارزشی و صفت و ملکه درونی سیرت ساز و صورت آفرین، در بررسی علل و عوامل چالشهای
حقوقی، اخلاقی و اجتماعی مورد تحلیل و ارزیابی عقلی و نقلی قرار گیرد.هدف از نگارش این مقاله تأثیر عفاف در سلامت روان فرد، خانواده و جامعه است و از
آن جهت که گرایشات حقوقی برخاسته از نگرشهای فکری است، ابتدا جایگاه این صفت ارزشی
در تدوین قوانین و حقوق مورد ارزیابی قرار گرفته و به مصادیق آن در حقوق اجتماعی از
دیدگاه قرآن کریم اشاره شده، سپس نقش اراده جمعی در سرنوشت اجتماعی بررسی گردیده
است. همچنین از نظر تعاملات کلامی و رعایت حقوق گفتاری، نقش عفاف در سالمسازی
ارتباطات زبانی مورد ارزیابی قرار گرفته و به دلیل روش مخاطبشناسی خاص قرآن کریم،
اقسام تعاملات گفتاری مورد بحث واقع شده است و پس از تطبیق نظامهای حقوقی الهی و
غیر الهی، نقش مبانی اخلاقی در شکلگیری موضوعات اجتماعی و حقوقی بیان گردیده است.
Machine summary:
"هدف از نگارش این مقاله تأثیر عفاف در سلامت روان فرد، خانواده و جامعه است و از آن جهت که گرایشات حقوقی برخاسته از نگرشهای فکری است، ابتدا جایگاه این صفت ارزشی در تدوین قوانین و حقوق مورد ارزیابی قرار گرفته و به مصادیق آن در حقوق اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم اشاره شده، سپس نقش اراده جمعی در سرنوشت اجتماعی بررسی گردیده است.
مجازات چنین انسان متجاوزی، اجرای حد قذف یعنی80 ضربه تازیانه است؛ علاوه بر این از نظر جایگاه اخلاقی، فاسق محسوب میشود و با توجه به شخصیت اجتماعیاش در قوانین اسلامی شهادت و گفتار او در سایر موضوعات اعتباری ندارد: «…فاجلدوهم ثمانین جلده و لا تقبلوا لهم شهاده أبدا و اولئک هم الفاسقون» (نور، 5)قرآن درباره حقوق خانواده نسبت به وظایف غیر مالی مرد در برابر زوجه میفرماید: «أتأخذونه بهتانا و إثما مبینا و کیف تأخذونه و قد افضی بعضکم الی بعض و أخذن منکم میثاقا غلیظا» (نساء، 21)؛ آیا هنگام اختلاف با همسر درباره آنان از بهتان و نسبت دادن زشتی دریغ نمیورزید و ایشان را به باد تهمت و افترا میگیرید؟ چگونه این روش را پیش میگیرید و حال آنکه شما بهره لازم را از همسر بردهاید و نسبت به این زندگی مشترک و عهد الهی پیمانی محکم با یکدیگر بستهاید."