Abstract:
چکیده: هدف از پژوهش بررسی نقش چهارگانه اطلاع رسانی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی رسانه های ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و روش جمع آوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان حوزه ورزش و رسانه بود. نمونه آماری 120 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 12 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (89/0=α) تعیین شد. از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت آزمودنی ها استفاده شد. در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون کای اسکوار (2χ ) جهت بررسی معناداری فرضیه ها و از آزمون کرامر (c) برای بررسی شدت ارتباط (همبستگی) بین نقش های چهارگانه رسانه های ورزشی و توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نقش چهارگانه رسانه های ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی در سطح 05/0P=، ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به شرایط موجود رسانه-های ورزشی باید نگاهی نو به مقوله ورزش قهرمانی داشته باشند تا بتوانند به وظیفه خود در راه اعتلای ورزش کشور کمک نمایند. توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی با همکاری همه جانبه جامعه رسانه ای و ورزشی و علم به ورزش قهرمانی صورت می پذیرد.
Machine summary:
"نتایج تحقیق نشان داد بین نقش چهارگانه رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی در سطح 50/0-P( ،ارتباط معناداری وجود دارد.
قیامی راد(1388)در تحقیق خود در مورد برنامههای تبلیغاتی ارائه شده از طریق رسانههای گروهی در خصوص ورزش به این نتیجه رسید که این برنامهها تأثیر بسیار زیادی در توسعه و ترویج رشتههای ورزشی در بعد قهرمانی(80%)دارد.
اینک با توجه به نقش انکارناپذیر رسانههای گروهی در شکلدهی و جهتدهی باورها،نگرش و افکار جامعه و همچنین ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش؛سؤالاتی مطرح است که رسانههای ورزشی تا چه میزان در رشد و توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی کشور سهیم بودهاند؟ آیا بین نقشهای چهارگانه رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی ارتباط معنادار وجود دارد یا خیر؟ با اشاره به اینکه تعداد کمی از واحدهای تجاری جهانی به اندازه ورزش از این میزان توجه رسانهها برخوردارند(32)آیا مدیران ورزشی و رسانهای توانستهاند از این توجه در پیشبرد اهداف ورزشی و گسترش سطوح مختلف ورزش قهرمانی کشور استفاده نمایند؟ (1).
آزمون فرضیههای تحقیق فرضیه اول:بین نقش اطلاعرسانی رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی ارتباط معنادار وجود دارد.
در نتیجه بین نقش مشارکت اجتماعی رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی ارتباط معناداری وجود دارد.
در این راستا رسانههای ورزشی باید واقعیات را بیان کنند و در بیان مسائل و نقاط قوت و ضعف ورزش کشور جسارت لازم را داشته و به اصول اخلاقی پایبند باشند،در این صورت است رسانهها نقش اطلاعرسانی خود را در قبال توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی به درستی ایفاء میکنند."