Abstract:
بررسی و نقد شیوه یادکرد حمدون قصار در منابع معتبر تصوف، ازآغاز قرن چهارم تا حـدود قرن سیزدهم، بخش نخست این مقاله را تشکیل می دهد. بخش دوم، اطلاعاتی از زندگانی این عالم فقیه و محدث را در بر می گیرد و به این پرسش ها که آیا می توان حمدون قصار را موسس فرقه ملامتیه نامید؟ و آیا پیروان حمدون در زمان حیاتش به نام حمدونیه یا قصاریه خوانده می شده اند، پاسخ می گوید و سپس، به طرح آرا و اندیشه های او می پردازد. بررسی ما نشان می دهد که وی خلق، نفس و دنیا را از موانع عمده راه کمال آدمی می شمارد و به برگذشتن از آن ها توصیه و تاکید دارد و برای نیل به این مقصود، روش های تربیتی خاصی نیز ارائه می کند؛ اما برخلاف آنچه بعضا ادعا می شود در گفتار، کردار و شیوه تعلیمی اش، از آنچه اسباب بغض و نفرت خلق را فراهم آورد و ملامت آنان را برانگیزد، کم ترین نشانی یافت نمی شود. در این مقاله به ضرورت، از شیوه زندگی حمدون نیز سخن به میان آمده و آشکار شده که وی علی رغم آن که در خوارداشت نفس خویش می کوشد و بر خود سخت می گیرد، دیگران را گرامی می دارد و با آنان رابطه ای مبتنی بر مدارا و اغماض دارد. به علاوه او از مسائل پیرامون خویش نیز غافل نیست و از فرصت ها برای شناساندن آفات اجتماعی روزگارش بهره می جوید.
The first part of this article includes an analysis and criticism of the way Hamdoun Qassār has been described in the valid writings of Sufism from the beginning of the 4th century to the end of the 13th century. The second part، presenting some biographical facts of him as a Muslim traditionist and jurist، distinctly replies to two questions: i) Whether or not Hamdaun- Qassār can be regarded as the founder of the Malāmatiyeh sect? and ii) Whether or not his disciples were reffered to as Hamdauniyeh or Qassāriyeh in his own lifetime? Then it proceeds to his thoughts and ideas. This survey shows that he regards human beings، carnal soul and material world as the major barriers upon the way of human transcendence and strongly advises that one must get rid of them. To achieve this he also recommends certain educational methods. But in spite of some claims، there is no trace in his words، deeds and educational way from whatever that might create animosity and hatred among people or evoke their reproach. In the present paper، necessarily، Hamdoun's style of livling is propounded and it has been manifested that despite the fact that Hamdoun degrades his despotic soul and presses hard upon himself، he venerates other people and tries to set up a relation with them based on toleration and indulgence. In addition، he is well aware of his invirons and seizes the opportunities to introduce the social corruptions of his time.