Abstract:
در این مطالعه، با استفاده از روند متغیرهای تاثیر گذار بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل زمینی ایران، وضعیت آتی تقاضای انرژی ( بنزین و نفت گاز) بخش حمل و نقل زمینی ایران پیش بینی شده است؛ به طوری که با استفاده از الگوریتم ژنتیک (GA)، دو فرم از معادلات تقاضای انرژی غیر خطی بنزین و نفت گاز بخش حمل و نقل زمینی ایران شبیه سازی شده است. مدل شبیه سازی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل با استفاده از الگوریتم ژنتیک (GATEDS)، با استفاده استفاده از داده های سالیانه ی سال های 1375 تا 1386 و متغیرهای جمعیت، تولید ناخالص داخلی (GDP)، مسافت طی شده توسط خودروها و ارزش تجمعی تعداد خودروهای تولیدی و وارداتی بسط داده شده است. توابع تقاضای شبیه سازی شده در این مقاله نمایی و دومی درجه ی دوم می باشند؛ نتایج تحقیق نشان می دهد که فرم درجه ی دوم تابع تقاضای بنزین بخش حمل و نقل زمینی و فرم نمائی تابع تقاضای نفت گاز بخش حمل و نقل زمینی، با معیارهای کارایی شبیه سازی بهتر، نتایج بهتری را در پیش بینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل زمینی ایران فراهم می کند و می تواند در پروژه های بخش انرژی ایران به کار برده شوند.
In this study، the future situation energy demand of earthy transport section has been predicted by using the trend of effective variables in energy demand of earthy transport section in Iran. In other words، two forms of non-linear gasoline and gasoil energy demand functions of earthy transport section have been simulated، by using Genetic algorithm (GA) Approach. GA-based transport section energy demand Simulation (GATEDS) model has been developed by using population، gross domestic production، vehicle-km and collective value of imported and produced vehicle quantity in variables. In this essay، the simulated deman equations is exponential and quadratic. In energy demand function، the quadratic form provides better results in the prediction of earthy transport section gasoline demand and the exponential form provides better results in the prediction of earthy transport section gasoil demand which can be used for energy section projects in Iran with a higher simulation criterion.
Machine summary:
"در این مقاله به منظور پیشبینی تقاضای آتی بنزین و نفت گاز بخش حمل و نقل زمینی ایران، با استفاده از خط سیر مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی تأثیرگذار بر تقاضای انرژی، مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه و ارزش تجمعی تعداد خودروهای تولیدی و وارداتی، با استفاده از دادههای سالیانهی سالهای 1375 تا سال 1386 و روش الگوریتم ژنتیک ( 1 GA)، اقدام به شبیهسازی 2 توابع تقاضای نمایی و درجهی دوم بنزین و نفت گاز بخش حمل و نقل زمینی ایران شده است.
سؤال مورد بررسی در این مقاله این است که کدامیک از توابع تقاضای درجهی دوم یا نمایی شبیهسازی شده با استفاده الگوریتم ژنتیک، دارای معیارهای کارای شبیهسازی بهتری در شبیهسازی تقاضای انرژی (بنزین و نفتگاز) بخش حمل و نقل زمینی ایران Genetic Algorithm Simulation هستند.
5- بهینهسازی ارزش پارامترهای GATEDS برای دادههای جاری 5-1- معرفی متغیرهای مدل در این مقاله به منظور شبیه سازی توابع تقاضای بنزین و نفت گاز در حمل و نقل زمینی ایران، از دادههای سالیانهی سالهای 1375 تا سال 1386 استفاده شده است.
برای این منظور شبیهسازی متغیرهای مدل بر اساس متغیر زمان، براساس فرمهای نمایی مدلسازی شده است که نتایج آن به صورت زیر است: تولید ناخالص داخلی در هر سال: (13) 995/0= R مسافت طیشده توسط وسایل نقلیه در حمل و نقل برونشهری در هر سال: (14) 978/0= R جمعیت در هر سال: (15) 9999/0= R ارزش تجمعی تعداد خودروهای سواری و وانت تولیدی و وارداتی از سال 1375 در هر سال: (16) 997/0= R ارزش تجمعی تعداد اتوبوس، مینیبوس و کامیون تولیدی و وارداتی از سال 1375 در هر سال: (17) 988/0= R Xبه عنوان متغیر توضیحی، نشان دهنده سری زمانی است و مقادیر X در هر سال به شرح زیر است."