Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمال گرایی فراست و رابطه آن با اضطراب امتحان دانش آموزان (مطالعه موردی: دبیرستان های تهران) پرداخته است. متغیر کمال گرایی در این تحقیق شامل شش مؤلفه است که عبارتند از: نگرانی در مورد اشتباهات، تردید نسبت به اعمال (رفتارها) ، انتظارات والدین، استاندارد¬های فردی، نظم و ترتیب. این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از دیدگاه انجام و گردآوری اطلاعات، توصیفی– همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش¬آموزان دبیرستان¬های شهر تهران به میزان تقریبی 14751 نفر می¬باشد. برای پاسخگویی به فرضیات تحقیق ، از میان جامعه آماری (دانش آموزان دبیرستان های تهران) نمونه¬گیری تصادفی به عمل آمد که حجم نمونه 372 نفر از دانش آموزان شهر تهران می باشند که توسط جدول مورگان محاسبه گردیده است . برای این منظور محقق تعداد 450 پرسشنامه در بین دانش آموزان توزیع کرد که از این میزان تعداد 374 پرسشنامه قابل استفاده بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(محاسبه فراوانی، میانگین) و استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. بررسی نتایج نشان داد که بین مؤلفه های متغیر کمال گرایی و اضطراب امتحان به جزء دو مورد (استاندارد های فردی،نظم و ترتیب) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین برای بررسی استاندارد بودن پرسشنامه پژوهش خروجی های نرم افزار لیزرل نشان دهنده برازش قابل قبول پرسشنامه بوده است.
Machine summary:
بررسی نتایج نشان داد که بین مؤلفه های متغیر کمال گرایی و اضطراب امتحان به جزء دو مورد (استاندارد های فردی،نظم و ترتیب ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Structural equation modeling با توجه به جدول ٥، نتایج تحلیلی هر یک از شاخص های مدل یابی معادلات ساختاری به شرح زیر است : بررسی زیر مقیاس نگرانی در مورد اشتباهات : با توجه به برآورد ٠/٧٥ و ٥٦ /٠ =R٢ میتوان نتیجه گرفت در سطح معنی داری ٠٠١>P زیر مقیاس نگرانی در مورد اشتباهات میتواند متغیر کمال گرایی فراست را اندازه گیری کند.
لازم به ذکر است که برای افزایش میزان دقت آزمون به بررسی همبستگی بین زیر مقیاس های دو متغیر با هم دیگر پرداخته شده است : جدول ٨: آزمون همبستگی بین مولفه های کمال گرایی فراست و کمال گرایی چند بعدی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به میزان P-value بیان شده برای روابط فوق به غیر از رابطه بین مولفه های ادراک فشار از سوی والدین با زیر مقیاس های انتظارات والدین ، انتقاد والدین و نظم و ترتیب و زیر مقیاس تردید نسبت به اعمال یا مولفه های تلاش برای عالی بودن ، نظم و سازماندهی و هدفمندی، مابقی روابط دارای میزان معناداری بالاتر از ٠٥ / ٠ می باشد، با توجه به نتایج این آزمون می توان چنین بیان کرد که دو پرسشنامه همبستگی بسیار پایینی را دارا میباشند.
این پژوهش نشان می دهد که بین مؤلفه های متغیر کمال گرایی و اضطراب امتحان به جزء دو مورد (استانداردهای فردی،نظم و ترتیب ) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.