Abstract:
اتخاذ تدابیر و راهبردهای اقتصادی متناسب با شرایط و مقتضیات فرهنگی، بومی و نیازهای عمومی جامعه برای پیشبرد نظام سیاسی به سوی تعالی در ساحت های مادی و معنوی امری بایسته است که با توجه به ارزش های های حاکم بر اقتصاد اسلامی، ضرورت آن دوچندان می گردد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران برای برون رفت از آسیب ها و چالش های درونی از یک سو و رفع تهدیدات بیرونی نظیر تکانه های اقتصادی بین المللی، تحریم ها و بحران های اقتصادی جهانی از سوی دیگر در دهه چهارم انقلاب اسلامی، به سمت و سوی تبیین، طراحی و عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی گام نهاده است. راهبرد اقتصاد مقاومتی برآمده از ارزش های حاکم بر اقتصاد اسلامی می باشد که ناظر بر چگونگی رفع ناملایمات و معضلات درونی و بیرونی اقتصاد ملی است و به همین دلیل، مقاله حاظر تلاش دارد تا با بهره گیری از روش تحلیلی-توصیفی و مطالعات اسنادی به بررسی مفهومی و معناشناسانه اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران بپردازد. در خصوص مفهوم اقتصاد مقاومتی مفاهیم مشابه با عناوین اقتصادهای ریاضتی، موازی، ترمیمی، دفاعی و الگو وجود دارد که اقتصاد الگو به مفهوم اقتصاد مقاومت قرابت بیشتری دارد و نکته حائز اهمیت این مسئله می باشد که اقتصاد مقاومتی صرفا یک تدبیر اقتصادی کوتاه مدت و برای رفع تحدیدات اقتصادی نیست بلکه یک استراتژی بلند مدت می باشد که برای هر شرایطی لازم است و بعد از رفع تحریم های اقتصادی، همچنان کارآمد و برطرف کننده چالش های اقتصادی درونی و ملی خواهد بود.
Machine summary:
"(کرم لو،١٣٩٣: ٨) با این اوصاف در یک جمع بندی می توان بیان کرد کـه اقتصـاد مقـاومتی الگـویی الهـام گیرنده از نظام اقتصادی اسلام و برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است (نوراحمدی،١٣٩٣: ٣٣٢) و به تعبیر نگارنده مقاله "رابطه اقتصاد مقاومتی با علم اقتصاد اسلامی"؛ اقتصـاد مقـاومتی یـک راهبرد درازمدت در مدیریت اقتصاد کشور و طراحی الگو و رژیمی برای مقاوم سازی درونـی اقتصاد، تعالی و پیشرفت جامعه بر مبنای اصول اقتصاد اسلامی اسـت .
(مکارم شیرازی،١٣٧٤،جلد١١: ٣١٨-٣١٧) موفقیت اقتصاد مقاومتی در پرتو پیروی از فرامین و ارشادات ولی فقیه می باشد و در تفسـیر نور این گونه بیان شده است که «امنیت ، اقتصاد و رفاه ، اگر با پیروی از رهبر معصوم همـراه نباشـد زمینه ی فساد خواهد شد: آمنین ، جنات ، عیون ، زروع ، بیوتا، فاتقوا الله و أطیعون »(قرائتـی،١٣٨٣،جلـد٦: ٣٥٥) در همین راستا، علی اکبر قرشی در «تفسیر احسن الحدیث » با بیانی رسا چنین بیان می کند که : «یکی از گرفتاری های جهان اسلام آن است که بزرگان ممالک اسلامی همه تربیـت شـده اروپـا و امریکا هستند، همه شستشوی مغزی شده ، صدیق و حامی کفار و تابع نظرات و مجری دستور آنها میباشند، آنها بر خلاف دستور قرآن کفار را برای خود حـامی و مشـاور گرفتـه و سـبب بـدبختی مسلمانان گردیده اند، از طرف دیگر در ممالک اسلامی، خود نمایی و پیشرفت غیر مسلمانان کـاملا چشم گیر است و گاهی اقتصاد مملکت و صنایع سنگین را قبضه کـرده انـد و بـه ریـش مسـلمانان میخندند، مسلمان چوب عمل خود را مـیخـورد کـه بـه قـرآن و گفتـه رهبـران دینـی بـیاعتنـا شده اند."