Abstract:
در این مقاله،به بررسی نقش و کارکرد نهادهای آموزشی در انتقال ارزشهای فرهنگی-اجتماعی میپردازیم.نهادهای آموزشی از جمله نهادهای بنیادی جامعه به حساب میآیند.اصولا جوامع برای یادگیری،دانشاندوزی،انتقال ارزشهای فرهنگی-اجتماعی و ارزشگذاری به اصول اخلاقی، اهمیت قایلاند.هر چیزیکه برای یک نظام اجتماعی،مورد نیاز،محترم،مقدس،خواستنی و مطلوب تلقی شود،جزو ارزشهای آن جامعه است.میان ارزشها و توسعه ملی در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،تعامل وجود دارد.نهادهای آموزشی هر کشور در انتقال ارزشها،سنتها و هنجارهای اجتماعی نقش مهمی دارند.نظام تعلیم و تربیت،مدارس و نهادهای آموزشی در هر جامعه منعکس کننده ارزشها و هنجارهای فرهنگی-اجتماعی آن جامعه محسوب میشود.در این مقاله به فرهنگ و ویژگیهای آن،ارزشها و هنجارهای اجتماعی،ارزشها و نقش نهاد آموزشی،تحقیقات انجام شده در این زمینه،نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها میپردازیم.
Machine summary:
"لی و مارکس در تحقیقی که در مورد 3351 نفر از دانشآموزان دبیرستانی انجام دادند،به این نتیجه رسیدند که بین سلسله مراتب ارزشها،نگرشها و پیامدهای رفتاری(مانند پیشرفت تحصیلی)دختران و پسران،تفاوت معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد فرضیه دوم،با توجه به اینکه K محاسبه شده(7/57)در سطح آلفای 5%(5%> P )بزرگ تر است،فرض پوچ(0 H )رد میشود و فرض تحقیق(1 H )که بیان میکند«بین سلسله مراتب ارزشهای دانشآموزان و سواد والدین تفاوت وجود دارد»،تأیید میگردد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد فرضیه سوم،با توجه به اینکه K محاسبه شده(2/22)در سطح آلفای 5%(5%> P )از K جدول(/63 1)بزرگتر است،فرض پوچ(0 H )رد میشود و فرض تحقیق(1 H )که بیان میکند«بین سلسله مراتب ارزشهای دانشآموزانپایه اول و دوم و پلیه سوم و چهارم متوسطه تفاوت وجود دارد»،تأیید میگردد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در مورد فرضیه چهارم،با توجه به اینکه K محاسبه شده(4/303)در سطح آلفای 5%(5%> P )از K جدول(1/63)بزرگتر است،فرض پوچ(0 H )رد میشود و فرض تحقیق(1 H )که بیان میکند«بین سلسله مراتب ارزشهای دانشآموزی شهری و روستایی تفاوت وجود دارد»،تأیید میگردد.
2. با توجه به ارتباط نزدیک نهادهای مختلف اجتماعی در جهت انتقال ارزشهای فرهنگی- اجتماعی،باید بین این نهادها همسویی و هماهنگی بیشتری ایجاد شود.
5. از آنجاکه بین ارزشهای نوجوانان و جنبههای گوناگون رفتار،نگرش،عادات،تفکر و احساسات ارتباط و جود دارد،توصیه میشود که مسئولان فرهنگی به رشد و ایجاد نظام ارزشی افراد توجه داشته باشند."