Abstract:
شاید مهمترین مسئله برای کسانی که به تربیت آرشیویستها و کتابداران آینده مواد دیداری-شنیداری اشتغال دارند،فقدان استانداردهای بین المللی برای توصیف و نمایهسازی دکومانتاسیون دیداری-شنیداری است.شرح مختصری از دورههای دیداری-شنیداری در سه دانشکده کتابداری کانادا یعنی در دانشگاههای تورینتو،مک گیل و مونترال ارائه میشودبرخی پیچیدگیهای نظامهای ذخیره و بازیابی مدارک تصاویر متحرک و صوتی در مقایسه با مدارک عکسی توضیح داده میشود. تکنولوژیهای دیداری-شنیداری تاکید میشود.تکنولوژیهای دیداری-شنیداری مدارک جدید که دائما در تغییر و پیشرفت است،نشان دهنده نیاز مربیان برای اگاهی از پیشرفتهای این زمینه است.پیشنهادهایی نیز برای بهبود آموزش دیداری-شنیداری ارائه میشود.
Machine summary:
"این سئوال برای مربیان این رشته مطرح است:ما دقیقا چه چیزی را باید آموزش دهین؟ اهمیت مدارک دیداری-شنیداری رو به ازدیاد است و مجموعههای آرشیوی تصویر و صدا به لحاظ سرعت و نمایش دقیق واقعیت از ارزش بالایی برخوردار است.
تا زمانی که روشهای استاندارد توصیف و نمایهسازی تدوین شوند،انچه که مربیان این رشته باید انجام دهند این است که به دنبال مجموعههای باشند که خوب سازماندهی شدهاند،تا اصول سازماندهی مورد استفاده در توسعه آنها و نیز روش شناسی به کار رفته در اداره آنها را بیاموزند،و این مجموعهها را به عنوان مثال برای دانشجویان خود به کار ببرند.
مالینسون9(11)خاطر نشان یسازد که برای اطلاعات کامپیوتری مسئلهء بیشتر معطوف به حفظ و نگهداری دستگاهای لازم برای خواندن مدارک شده تا خود مدارک و اشاره میکند که سرعت گیجکننده تغییرات تکنولوژی در این رشته مشکلی حل نشدنی برای آرشیویستها به وجود آورده است به طوری که نمیتوان از آنها انتظار داشت (9).
نظرات مالینسون آگاهی مهمی نسبت به آنچه که میتوان درباره مسئله آرشیو کردن مدارک کتمپیوتری انجام داد ارائه میدهد،و راهحلهای که او پیشنهاد میکند ممکن است کمکی برای آرشیویستهای منابع دیداری-شنیداری فراهم کند.
بهبود آموزش دیداری-شنیداری واضح است که برای استانداردهای توصیف و سازماندهی اطلاعات به منظور بازیابی پژوهش بسیار بیشتری مورد نیاز است استانداردهایی که تاکنون وضع شدهاند باید تدریس شوند و استفاده از آنها و همچنین کار مداوم در این زمینه باید تشویق شود."