Abstract:
این مقاله به بررسی رشد گرایش در دانشگاهها برای پیگیری برنامههای حفاظت
رسالهها و پایان نامههای الکترونیکی(ا.تی.دی)میپردازد.اگر چه هدف بیشتر
برنامهها یکسان است، اما تفاوت در شیوههای انجام در موفقیت دراز مدت آنها، تأثیر
میگذارد.بر اساس پژوهشهای اولیه، وظیفه فراهمآوری امکان دستیابی دراز مدت به
منابع منحصر به فرد باید توسط دانشگاهها فراهم شود.با این وجود، این وظیفه با برخی
اهداف برنامه رسالهها و پایان نامههای الکترونیکی همچون افزایش دسترسپذیری و
تسهیل تهیه منابع در تعارض قرار دارد.
Machine summary:
"طی پژوهشی، که نقاط قوت و ضعف قالبهای ویژه، راهبردهای این قالبها، قوانین مدارک میان حفاظت دراز مدت اسناد الکترونیکی و چاپی سه تفاوت عمده وجود دارد:نخست، اطلاعاتی که از ابتدا رقمی ایجاد شدهاند دارای نسخه چاپی نیستند، بنابراین امکان بازگشت به قالبی دائمی که خود باعث تغییر دادهها شود کم است؛تفاوت دوم در شیوههای دستیابی به منابع و ارائه آنهاست، حفاظت از مدارک الکترونیکی یک جریان متغیر است و بهترین قالب برای ارائه منابع لزوما بهترن قالب برای حفاظت آنها نیست؛سوم آنکه، تولید و ذخیره مدارک کاغذی، جریانی تقریبا ساده است که در طول زمان ثابت باقی مانده، اما تولید و حفاظت مدارک الکترونیکی چنین ساده نیست.
به هر حال میان حفاظت دراز مدت اسناد الکترونیکی و چاپی سه تفاوت عمده وجود دارد:نخست، اطلاعاتی که از ابتدا رقمی ایجاد شدهاند دارای نسخه چاپی نیستند، بنابراین امکان بازگشت به قالبی دائمی که خود باعث تغییر دادهها شود کم است؛تفاوت دوم در شیوههای دستیابی به منابع و ارائه آنهاست، حفاظت از مدارک الکترونیکی یک جریان متغیر است و بهترین قالب برای ارائه منابع لزوما بهترین قالب برای حفاظت آنها نیست؛سوم آنکه، تولید و ذخیره مدارک کاغذی، جریانی تقریبا ساده است که در طول زمان ثابت باقی مانده، اما تولید و حفاظت مدارک الکترونیکی چنین ساده نیست."