Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر نحله های مختلفی از ایدئولوژی لیبرالیسم بر آموزش و پرورش است. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیلی – استنتاجی دو هدف اساسی را دنبال می کند: بررسی عرصه های حضور ایدئولوژی لیبرال دموکراسی در آموزش و پرورش و بررسی عرصه های حضور ایدئولوژی نئولیبرال در آموزش و پرورش. بنا بر یافته های به دست آمده می توان گفت ایدئولوژی لیبرالیسم تحت تاثیر لیبرال دموکراسی، پیامدهای مثبتی برای آموزش و پرورش به همراه داشته که از آن جمله می توان به توسعه آموزش و پرورش همگانی و مطرح شدن مفاهیمی نظیر برابری و دموکراسی در تعلیم و تربیت، آموزش صلح و توجه به آموزش های شهروندی اشاره نمود. همچنین، نشان داده شد که چگونه این ایدئولوژی در حال حاضر به تبعیت از آرمان های نئولیبرالیسم، با تاکید بر نخبه گرایی سبب به رسمیت شناخته شدن فاصله های طبقاتی شده و با ایجاد پدیده ای با عنوان «بازاری شدن تعلیم و تربیت» پیامدهای منفی فراوانی را بر تعلیم و تربیت تحمیل نموده است که از جمله این پیامدها می توان به تبدیل «دانش» به کالایی مصرفی، تغییر نقش دانش آموز از تولید کننده دانش به خریدار «کالای دانش»، افزایش رقابت بر سر کسب «سرمایه دانش»، کاهش بودجه رشته های علوم انسانی به نفع رشته های فنی و در نهایت باز تولید نابرابری ها اشاره نمود.
Machine summary:
ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پروزش:مقایسه پیامدهای ایدئولوژی لیبرال دموکراسی ونئولیبرالیسم برتعلیم و تربیت در کشورهای غربی،پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت،2(1)،26-5 ایدئولوژی مبنایی برای عملکرد آموزش و پرورش:مقایسه پیامدهای ایدئولوژیلیبرال دموکراسی و نئولیبرالیسم برتعلیم و تربیت در کشورهای غربی شقایق نیکنشان1،دکتر محمد جواد لیاقتدار2،دکتر حسن علی بختیار نصرآبادی3،دکتر محمد جعفر پاکسرشت2 تاریخ دریافت:1390/11/24 تاریخ پذیرش:1391/6/5 چکیده {IBهدف اصلی این پژوهش،بررسی تأثیر نحلههای مختلفی از ایدئولوژی لیبرالیسم برآموزش و پرورش است.
بنابریافتههای به دست آمده میتوان گفت ایدئولوژی لیبرالیسم تحت تأثیر لیبرال دموکراسی،پیامدهای مثبتی برایآموزش و پرورش به همراه داشته که از آن جمله میتوان به توسعه آموزش و پرورش همگانی و مطرح شدن مفاهیمینظیر برابری و دموکراسی در تعلیم و تربیت،آموزش صلح و توجه به آموزشهای شهروندی اشاره نمود.
همچنین،نشان داده شد که چگونه این ایدئولوژی در حال حاضر به تبعیت از آرمانهای نئولیبرالیسم،با تاکید برنخبهگراییسبب به رسمیت شناخته شدن فاصلههای طبقاتی شده و با ایجاد پدیدهای با عنوان«بازاری شدن تعلیم و تربیت»پیامدهای منفی فراوانی را برتعلیم و تربیت تحمیل نموده است که از جمله این پیامدها میتوان به تبدیل«دانش»بهکالایی مصرفی،تغییر نقش دانشآموز از تولیدکننده دانش به خریدار«کالای دانش»،افزایش رقابت برسر کسب«سرمایه دانش»کاهش بودجه رشتههای علوم انسانی به نفع رشتههای فنی و در نهایت باز تولید نابرابریها اشارهنمود.
نکته قابل توجه آن است که ایدئولوژیها در معنای امروزی آن متضمن تصویری از انسان مطلوبهستند و تمایل دارند تصویر جامعه و انسان آرمانی خود را در عمل نیز پیاده نمایند و برای تحقق بخشیدنبه این آرمان از اهرمهای مختلف از جمله آموزش و پرورش کمک بگیرند.