Machine summary:
"تحقق اهداف مورد نظر نیازمند بررسی دقیق و علمی توان صادراتی کشور در بخشهای مختلف به منظور شناخت مزیتهای اقتصادی هر بخش در چارچوب ایجاد روابط تجاری-مبادلاتی با کشورهای مختلف است چرا که بدون بررسی جنبههای علمی و اقتصادی عناصر تشکیل دهندهء اقتصاد کشور با توجه به شرایط خاص کنونی تجارت جهانی و ظهور قدرتهای تجاری متعدد، گسترش توان صادراتی و موفقیت در امر توسعهء صادرات غیر نفتی در تردید قرار میگیرد.
تعیین کشش تقاضای محصولات صادراتی نسبت به قیمت و درآمد و همچنین کشش عرضهء تولیدات صادراتی نسبت به قیمت، صادر کنندگان را در بالا بردن سهم خود در بازارهای جهانی در چارچوب برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی یاری میکند و شرایط تطبیق هر چه بیشتر فعالیتهای تولیدی-خدماتی مأخذ: IMF,International Financial Statistics,May 2000 بخشهای صادراتی را بر اساس واضاع خاص و متغیر بازارهای صادراتی مهیا میسازد.
به نظر میرسد برای تحقق اهداف سیاست توسعهء صادرات غیر نفتی،فعال نمودن دفاتر بازرگانی یا نمایندگیهای متعدد بازرگانی در کشورهای مختلف،انجام تحقیقات بازاریابی خارجی،ایجاد نمایشگاههای داخلی و خارجی برای معرفی توانمندیهای اقتصادی کشور،استفاده از آمار و اطلاعات لازم در ارتباط با حجم مبادلات بازرگانی جهان(سهم هر یک از رقبا از بازار،کیفیت عرضهء کالاها و خدمات،ابداعات و نوآوریهای جدید)،ایجاد مراکز روانشناسی و مطالعاتی مجهز در کشورهای مختلف برای آگاهی از شرایط خاط روانی مصرف و آشنایی با سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان و بالاخره آگاهی کامل از شرایط و اوضاع خاص و متغیر بازارهای جهانی با هدف تسخیر هر چه بیشتر بازارهای مصرفی خارجی،از اهمیت خاصی برخوردار باشد."