Abstract:
در رویکردهای نوین سازمانی، لزوم ایجاد یادگیری سازمانی و تحول سازمان به واسطه اصول سازمان یادگیرنده از ملزومات اصلی جهت کارایی و بهره وری هرچه بیشتر کارکنان و در نهایت سازمان بیان شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP تدوین شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان سازمان تربیت بدنی (300 نفر) و متخصصان مدیریت ورزشی (10 نفر) هستند که براساس نمونه گیری منظم نظام مند ججم نمونه 126 نفر تعیین شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه یادگیری سازمانی مارکوارت (97/0 = α) و پرسشنامه محقق ساخته AHP استفاده شد. از آمار توصیفی برای طبقه بندی یافته ها و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف و از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. همچنین برای تحلیل مولفه های یادگیری سازمانی از روش AHP استفاده شد. براساس یافته های این پژوهش بین مولفه های یادگیری سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد (01/0 P<). براساس یافته های حاصل از تحلیل مولفه های یادگیری سازمانی از طریق نرم افزار Expert choice 11 و بر مبنای روش AHP، فرهنگ سازمانی با میانگین وزن 4096/0 بالاترین اولویت را در این مولفه ها از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی به خود اختصاص داد. باتوجه به نتایج تحقیق اهمیت، استفاده، ایجاد و استقرار یادگیری سازمانی و مولفه های آن به ویژه فرهنگ سازمانی، جزئی لاینفک به منظور کارایی و اثربخشی بیشتر در سازمان تربیت بدنی خواهد بود.
In new organizational approaches, it is necessary to create organizational learning and development through the principles of a learning organization to promote efficiency and productivity of employees and ultimately the organization. The aim of the present study was to investigate organizational learning system in Physical Education Organization based on learning organization dimensions and AHP method. Research method was descriptive and field. The statistical population were all Physical Education Organization experts (n=300) and sport management experts (n=10) and 126 subjects were selected as the sample by systematic sampling. Marquardt organizational learning questionnaire (α=0.97) and AHP researcher-made questionnaire were used to collect data. Descriptive statistics were used to categorize the findings and Kolmogorov-Smirnov test and Spearman correlation coefficient were used to survey hypotheses. Also, AHP method was used to analyze learning organization components. The results showed a significant and positive relationship among organizational learning components (P<0.01). Findings of the organizational learning components by Expert Choice 11 software and AHP method showed that organizational culture with mean weight of 0.4096 was the first priority from sport management expert’s viewpoint. It is recommended that organizational learning and its components and especially organizational culture be created and deployed to promote efficiency and effectiveness in Physical Education Organization.
Machine summary:
از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP٢ تدوین شده است .
آنها براساس تعریف قابلیت ، قابلیت 1 - Marquardt 2 - Alegre and chiva یادگیری سازمانی را به عنوان مجموعه ای از منابع یا مهارت های ملموس و غیرملموس تعریف می کنند که سازمان از آنها برای رسیدن به مزیت های جدید رقابتی استفاده می کند (٥).
یافته های این پژوهش بر اهمیت یادگیری سازمانی و سطوح آن (یادگیری فردی ، تیمی و سازمانی ) به عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش سطح عملکرد کارشناسان سازمان تربیت بدنی تأکید دارد (١).
از سوی دیگر، مطالعة ادبیات تحقیق نشان می دهد که پژوهش هایی در زمینة اندازه گیری یادگیری سازمانی انجام گرفته و مدل های آماری نیز بعضا ارائه شده است (٢٦، ١٧، ٥).
ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP تدوین شده است .
بر همین اساس هدف اصلی این تحقیق نیز بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده بوده و از دیدگاه کارشناسان سازمان تربیت بدنی و متخصصان مدیریت ورزشی براساس نظریة مارکوارت و با تأکید بر روش AHP تدوین گردیده است .
مدیران سطوح مختلف سازمان تربیت بدنی می توانند با چنین دیدگاهی شاهد پیاده سازی مؤلفه های یادگیری سازمانی در سازمان خود باشند و بی شک اثربخشی و کارایی بیشتر کارکنان ماحصل این تصمیم خواهد بود.
"Organizational learning and knowledge management".
"Understanding organizational learning through knowledge management".