Abstract:
هدف کلی پژوهش ، بررسی میزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی دانشگاه هـا بـه رفتـار کارآفرینی "توجه " از نظر دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی واحد اصـفهان اسـت . در این پژوهش کـاربردی ، از روش توصـیفی پیمایـشی اسـتفاده شـده اسـت . ابـزار جمـع آوری اطلاعات ، پرسش نامه ی تـدوین محقـق و ضـریب پایـایی آن ٠/٩٨ بـرآورد شـده اسـت . روایـی سازه ی پرسش نامه با استفاده از تحلیل عـاملی و روایـی محتـوایی ، توسـط ٥ نفـر از متخصـصین دانشگاهی تایید شده است . نمونه آماری مشتمل بر ٣٦٥ نفر از دانشجویان دانشگاه های اصفهان ، صنعتی ، هنر و آزاد اسلامی در سال تحصیلی ٨٧ ـ ٨٦ است ، که از طریق نمونـه گیـری تـصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل های آماری نـشان داد کـه از نظـر دانشجویان ، میزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی دانشگاه ها، در سطح ٠٠٠١≥p به رفتـار کارآفرینی "توجه " در عامل افزایش مهارت های ارتباطی کم تـر از سـطح متوسـط بـوده اسـت . هم چنین ، در مقایسه ی نظرات دانشجویان با توجه به شاخص های دانشگاه ، گروه ، سـال و مقطـع تحصیلی تفاوتی معنادار مشاهد شد.
Machine summary:
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٨٨/٤/٢٧، تاریخ تصویب : ١٣٨٨/٦/٢) چکیده هدف کلی پژوهش ، بررسی میزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی دانشگاه هـا بـه رفتـار کارآفرینی "توجه " از نظر دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی واحد اصـفهان اسـت .
نتایج حاصل از تحلیل های آماری نـشان داد کـه از نظـر دانشجویان ، میزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی دانشگاه ها، در سطح ٠٠٠١≥p به رفتـار کارآفرینی "توجه " در عامل افزایش مهارت های ارتباطی کم تـر از سـطح متوسـط بـوده اسـت .
سؤال ٢: آیا بین نظرات دانشجویان درباره ی میزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی به رفتارهای کارآفرینی ، بـر حـسب عوامـل : جنـسیت ، گـروه ، سـال ، مقطـع و دانـشگاه محـل تحصیل تفاوت وجود دارد؟ میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در مؤلفه های پرورش توان مندی های فردی ، افزایش مهارت های ارتباطی و تدبیر راه هایی در مواجهه با تغییرات مربوط به اهداف برنامـه درسـی ، بـر حـسب جنـسیت ، گـروه ، سـال ، دوره و دانـشگاه محـل تحـصیل بـه ترتیـب در جدول های شماره ٦ تا ١٠ آمده است .
در ارتباط با سؤال دوم پـژوهش ، یعنـی "آیـا بـین نظـرات دانـشجویان دربـاره ی میـزان پاسخ گویی اهداف برنامه ی درسی بـه رفتارهـای کـارآفرینی ، بـر حـسب عوامـل جنـسیت ، گروه ، سال ، دوره و دانشگاه محل تحصیل تفاوت وجود دارد؟" یافته هـای مربـوط بـه ایـن سؤال نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و در سال هـای مختلـف تحـصیلی ، در هـر ٣ مؤلفه ی رفتار کارآفرینی توجه ، تفـاوت معنـادار وجـود نـدارد.