Abstract:
هدف: هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیل علل هژمونیک شدن گفتمان امام(ره) در جنبش دانشجویی است. در این راستا مقاله حاضر در چارچوب نظری، «نظریه گفتمان لاکلا و موفه» به بررسی و تجزیه تحلیل گفتمان های حاکم بر جنبش دانشجویی می پردازد و نهایتا گفتمان اسلامی امام را مورد تحلیل قرار می داد و علل هژمونیک شدن این گفتمان در بین دانشجویان را مورد تبیین قرار می دهد. روش: روش این تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوی و اسنادی می باشد و هدف توصیف عینی، واقعی و منظم موضوع مورد پژوهش است. در این پژوهش اطلاعات به صورت کتابخانه ای و بررسی اسناد و کتب مرجع و نیز مراجعه به سایت های مختلف و دفاتر مجلات و فیش برداری انجام پذیرفته است. یافته ها: جنبش دانشجویی مجموعه ای از دانشجویان است که به صورت داوطلبانه حرکتی جمعی را برای ایجاد تغییر و تحولات در دانشگاه و جامعه صورت می دهند. تغییرات مورد نظر ممکن است در حیطه های مختلف فرهنگی، ارزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد. گفتمان اسلامی امام خمینی(ره) دارای نقش و جایگاه بر جسته ای است، که توانست در دهه 40 به گفتمان غالب جنبش دانشجویی در ایران تبدیل گردد. نتیجه گیری: نتیجه اینکه، یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که علل هژمونیک شدن گفتمان امام در این دوره، اسلام خواهی، مرجعیت دینی امام، بومی بودن گفتمان اسلامی امام، مذهبی بودن جامعه ایران و ویژگی های شخصیتی امام از جمله صداقت، روش مبارزه امام و اصل ارتباط امام بوده است از سوی دیگر گفتمان های دیگر از قبیل گفتمان های چپ مارکسیستی-سوسیالیستی و یا گفتمان های لبیرالیستی و... به دلیل عدم سازگاری با جامعه ایران، وارداتی بودن، نتوانستند در برابر گفتمان امام ایستادگی کنندودر نهایت به گفتمان حاشیه تبدیل گردیدند
Aim: The present study aims to analyze the reasons of Imam Khomeini's hegemonic discourse in student movement. The author of the article refers to theoretical framework of lakla theory and mouffe in order to study the dominant discourses in student movement. Imam Khomeini-P.B.U.H. - Islamic discourse is analyzed and the reasons that why it is hegemonic among students is described.
Method: The method is descriptive، content analyzes، and documentary. Objective، realistic and regular description is emphasized in the survey. Data collection is through library and websites research.
Results: The results of the present survey indicate Imam Khomeini-P.B.U.H. - Islamic discourse as the dominant student movement discourse in 40 decade of contemporary Iran.
Conclusion: The author of the paper concludes the reasons of imam Khomeini's hegemonic discourse in student movement as follow: Islamism، religious authority of Imam، localization of Imam Khomeini (P.B.U.H.) islamic discourse، religious community in Iran، Imam personal characteristics such as honesties….on the other hand discourses like lefties and Marxism and socialism or liberal discourses… are contrary to the Iranian culture and tradition and therefore went astray.