Abstract:
آشنائی با مفاهیم روانشناسی(رفتار سازمانی)میتواند از بیعلاقگی کارکنان بکاهد،از بروز برخوردها و سوء تفاهمها بین کارکنان جلوگیری کند.چنین آموزشی میتواند موجبات تقویت روحیه،رضایت و افزایش کارآئی را فراهم آورد.لذا بحث دوگانگیهای رفتار در سازمان که یکی از مباحث اصلی و مهم رفتار سازمانی است میتواند تا اندازه زیادی موجب تقویت درجه و افزایش بهرهوری کارکنان سازمان در هر سطح و مقامیباشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.از رهگذر این بحث و نظریاتی که در آن مطرح شده است به این نظریه نویسنده خواهیم رسید که منشأ دوگانگیهای رفتار در سازمان همان منشأ رفتار در انسان است.
Machine summary:
"در سازمان ممکن است حسب موقعیت فردی یا گروهی این سیاست اتخاذ شده حسب
در مقاله ما است یعنی منشأ و ماهیت پیدایش این دوگانگیها خواهیم پرداخت:انواع دوگانگیهای رفتار سازمانی
اثربخشی باتوجه به اهمیت حل این اختلاف بین فرد و سازمان است که به شرح زیر
پس در اینصورت در موقعیتهایی که بین منافع فرد و سازمان باید یکی را انتخاب نمود تکلیف مدیریت بر سر این دوگانگی
این موقعیتها فرد باید به نفع جامعه از منافع خود صرفنظر کند یا به عبارت بهتر"مدیر"
و لذا باتوجه به اصالت فرد یا انسان در مقابل جامعه از نظر این گروه"مدیر"در این
که معمولا در این موارد نقطه تلاقی و اشتراکی بین منافع فرد و جامعه(سازمان)به
طرفدار پیدا کردن وجوه اشتراک بین فرد و سازمان در این موارد و قرار دادن این
علما بر این است که،مقررات سازمانی و سلسله مراتب سازمان و اعمال کنترل شدید بر
مدیران است ولی هر نوع آزادی که مخل این مبانی در سازمان باشد جلوی آن باید
که به خصوص در این دوگانگی که تقریبا در سازمان جائی ندارد و تضاد بین فرد و
که خاطر فرد یا گروه آزرده نشود و بدیهی است در این موارد نیز راهحلهای عقلائی با
شیوه مقابله با دوگانگیهای رفتار سازمانی علی الظاهر روشن است و آن این است
کمتر با یک راهحل بهینه مواجه است و تنش بین فرد و سازمان هرگز بهطور نهائی و به
اصطلاح سخن اصلی این مقاله در همین نکته نهفته است که اصولا چرا تنش بین فرد و
لذا طبیعی است این دوگانگی(تنش بین فرد و سازمان)مادام"