Abstract:
به منظور بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان تحقیقی به روش توصیفی از نوع همبستگی در شرکت هفت الماس انجام شد. نمونه پژوهش شامل 227 نفر از کارکنان شرکت یاد شده بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و رضایت شغلی استفاده شد. ضریب آلفای پرسشنامه های مذکور به ترتیب 728/0، 726/0 و 718/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اجرایی پژوهش با استفاده از روش همبستگی و معادلات ساختاری انجام پذیرفت. در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی بر رضایت شغلی تاثیر دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی 48 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین می کند و هوش هیجانی 76 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین می کند. یافته های جانبی پژوهش نیز نشان داد که بین رضایت شغلی و سطح تحصیلات رابطه معناداری وجود دارد اما در این پژوهش بین دو جنس تفاوت معناداری به لحاظ رضایت شغلی وجود نداشت.
To investigate the impact of organized behavior of citizens and emotional intelligence on job satisfaction of the employees، a descriptive case study in interdependence type was done in Haft Almas Company. The sample statistical society was composed of 227 employees of the mentioned company chosen through a stratified random sampling. To gather the required data، questionnaires of organizational citizenship behavior، emotional intelligence، and job satisfaction were used. The Alpha coefficient factors of the above questionnaires were respectively، 0.872، 0.726، and 0.718. Moreover، the interpretation of the performative research was done in interdependence approach and structural equations.
The findings showed that there is a relation between organized behavior of citizens، emotional intelligence in job satisfaction. Furthermore، the results suggest that organized behavior of citizens accounts for 48% of variations in job satisfaction، and emotional intelligence accounts for 76% of variations in job satisfaction. Other findings of the study showed that there is a statistically significant relation between job satisfaction and the level of education. In addition، the minor findings of the research show that there is a meaningful relation between the job satisfaction and the level of education. However، there was not a significant difference between genders in terms of job satisfaction.
Machine summary:
"یافتهها آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری(بررسی تأثیر ابعاد رفتار شهروند سازمانی بر رضایت شغلی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با نگاهی با نتایج خروجی لیزرل در قسمت پایین مدل متوجه میشودیم که مدل مناسبی است چرا که نسبت کای دو بر درجه آزادی برابر با 1/642 و کمتر از مقدار مجاز 3،مقدار AESMR زیر مقدار مجاز یعنی 0/08 و eulav-p کوچکتر از حد مجاز یعنی 0/05 میباشد.
نمودار شماره 2 نیز نشان دهنده این مطلب است که بعد وظیفهشناسی(وجدان کاری)رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی تأثیر(0/21)دارد.
رضایت از شغل در کارکنان منجر به احساس تعهد بیشتر آنان به سازمان میگردد و باعث میشود کارکنان در سازمان به ایفای نقش خود بیشتر بپردازند و مسئولیت خود را با دقت بیشتری انجام دهند،کارکنان برای انجام بهتر وظایف برانگیخته و در نتیجه عملکرد آنان بهتر خواهد شد و طبعا مدیران میتوانند با افزایش رضایتمندی کارکنان نسبت به سرپرستان،این احساس را در کارکنان بوجود آورند که سازمان نسبت به مسائل رفاهی آنان توجهی بیشتر دارد،از سیستم مناسب جهت تنبیه و تشویق کارکنان استفاده میکند و به روابط مناسب افراد در محیط کار توجه نشان میدهد.
به زعم وجود برخی محدودیتها در پژوهش حاضر،نظیر عدم بررسی اثر تعدیلکننده هوش معنوی،اثر معنویت در کار،فرهنگ سازمانی،عدالت و حمایت سازمانی،عملکرد سازمانی،سبک رهبری مدیران و ویژگیهای شخصیتی کارکنان، براساس یافتههای آن پیشنهاد میگردد با توجه به اینکه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی بر رضایت شغلی تأثیر دارد و همچنین عواطف هدایتکننده رفتار و عملکرد فرد میباشند میتوان گفت افراد به واسطه در اختیار داشتن هوش هیجانی مطلوب،بتوانند رفتارهای خود را کنترل و همکاران خود را درک کنند و یکدیگر را به سمت بروز ابعاد رفتار شهروندی سازمانی برانگیخته و هدایت کنند."