چکیده:
قرآن از جهات مختلف معجزه است؛ مثل اعجاز ادبی، اعجاز تشریعی، اعجاز علمی و... . اعجاز علمی قرآن دارای ابعاد متعددی از قبیل اعجاز تربیتی، مدیریتی و ... میباشد. در این نوشتار بعد از ذکر تاریخچه و پیشینه اعجاز تربیتی قرآن، به ابعاد سهگانه اعجاز تربیتی آن اشاره شده است که عبارتند از: ـ اعجاز در گزارههای تربیتی که نوعی رازگویی و اخبار غیبی قرآنی است؛ـ اعجاز در ارائه نظام تربیتی برتر نسبت به دیگر نظامهای تربیتی بشری؛ـ نقش و تأثیر قرآن در ایجاد انقلاب تربیتی به گونهای که جامعه جاهلی عرب را از نظر تربیتی متحول ساخت. در ادامه نمونههایی از اعجازهای تربیتی قرآن مانند آیه 233 سوره بقره نقد و بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نکات فوق اثبات اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی مشکلتر است، چرا که اخبار غیبی قرآن در مورد پدیدههای طبیعی قابل انطباق با طبیعت بوده و کشفیات دانشمندان در این حوزه، صدق آنها را نشان میدهد، اما در حوزه علوم انسانی با توجه به نظریههای متعدد دانشمندان این حوزه که گاهی نظریههای رقیب کارآمد در یک موضوع وجود دارد (مثل بانکداری مبتنی بر ربا و بدون ربا) و هر کدام به صورت نسبی ادعای درستی دارند و دلیل قاطعی بر انطباق آن نظریه با حقیقت وجود ندارد مشکل است که اخبار غیبی قرآن با نظریههای علوم انسانی تطبیق شود به صورتی که بگوییم این خبر غیبی قرآن مطابق با آن خبر قطعی ثابت شده و مطابق با واقع میباشد.
». (همان، ص 170) نقد و بررسی در مباحث گذشته ضوابط و شرایط اعجاز علمی بیان شد که با توجه به آن ضوابط، به نظر میرسد که مطالب دکتر مصطفی رجب در مورد آیات 45 ـ 41 سوره مریم اعجاز تربیتی نیست بلکه مطالب و نکات شگفتانگیزی است که در آیات فوق مطرح شده است، چرا که: اولا این روشها (ایجاد انگیزه، بصیرت، تشویق و تهدید) ظاهرا از روشهای ابتکاری قرآن به شمار نمیآید بلکه شیوههای عقلانی در تربیت است که همواره انسانهای قبل و بعد از حضرت ابراهیم7 از آنها استفاده کرده و میکنند، پس دیگران از آوردن مثل آن عاجز نبودهاند.