چکیده:
هدف این تحقیق تعیین روائی و پایائی و هنجاریابی مهارت های درشت و ظریف آزمون غربالگری رشدی دنور ٢ برای کودکان ٦ – ٣ سال شهر اصفهان می باشد. روش تحقیق این مطالعه ، توصیفی – توسعه ای است . جامعه آماری آن کلیه کودکان ٦ – ٣ سال شهر اصفهان بودند. ٩٨٠ کودک به روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه طبقه ای نظامند از پنج منطقه جغرافیایی شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها با استفاده از خرده آزمون های حرکتی درشت و ظریف دنور ٢ آزمون شدند. روائی محتوایی با استفاده از نظر ١٠ متخصص رفتار حرکتی تعیین شد. دو نوع پایائی ارزیابی شد. پایائی بین ارزیاب ها با دو ارزیاب روی ٢٨ کودک با استفاده از ضریب همبستگی درون گروهی و پایائی زمانی از روش آزمون - باز آزمون روی ١٤٠ کودک با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بدست آمد. آمار توصیفی برای تدوین جداول هنجاری استفاده شدند.نتایج : تکالیف حرکتی درشت وظریف برای گروه های سنی مختلف مورد پذیرش ١٠ متخصص رفتار حرکتی قرار گرفتند. پایائی بین ارزیاب ها برای تکالیف درشت و ظریف به ترتیب برابر با ٠٩٦=r (٠٠٠٠=p) و٠٩٥=r (٠٠٠٠=p) بودند. پایائی زمانی برای تکالیف درشت و ظریف به ترتیب برابر با٠٩٦=r (٠٠٠٠=p) و ٠٩٨=r (٠٠٠٠=p)بودند. بنابراین نتایج نشان می دهند که مهارت های درشت و ظریف دارای روائی محتوایی وپایایی بالایی می باشند. هنجار مهارت های درشت و ظریف در جداول ارائه شدند. نتیجه گیری : محققین و مربیان می توانند از این آزمون جهت نظارت بر رشد حرکتی و تعیین کودکان با تاخیر رشدی استفاده کنند.
The purpose of this study was determine validity and reliability and
standardization of achievement gross and fine motor skills of
Denver Development screening Test II (Denver II) for 3-6 years
children of Isfahan. The methodology of this study was Descriptive –
Developmental. Statistical population of that were 3-6 years children
of Isfahan city. 980 children selected through systematic stratified
cluster sampling method from 5 geographical regions of Isfahan city.
They tested by gross and fine motor dimensions of the Denver II.
Content validity was investigated with comments of 10 motor
behavior experts. Two types of reliability assessed were inter-rater
reliability by two raters on 28 children using interclass correlation
coefficient and 7-10 day test-retest reliability on 140 children using
Pearson correlation coefficient. Descriptive statistics used for
percentile of achievement tables. Results: gross and fine items for
different age groups accepted by 10 motor behavior experts. Inter-
rater reliability for gross and fine items respectively were
r=0.96(p=0.000), r=0.95(p=0.000).Test-retest reliability for gross
and fine items respectively were r=0.96(p=0.000),
r=0.98(p=0.000). Thus results demonstrated that gross and fine
items have high Content validity and reliability. Norm tables of gross
and fine motor skills presented in tables. Conclusion: The
researchers or educators can use tests for surveillance of motor
development and identified children with developmental delay.
خلاصه ماشینی:
تعیین روایی و پایایی و هنجاریابی حیطه های حرکتی درشت و ظریف آزمون غربالگری رشدی دنور ٢ در کودکان ٦-٣ سال شهر اصفهان فرزانه داوری *١، حسن خلجی **، عباس بهرام ***، انوشیروان کاظم نژاد**** * دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران ** دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک *** دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران **** استاد دانشکده آمار زیستی دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت مقاله : ٨٧/٩ تاریخ پذیرش مقاله : ٨٨/٣ چکیده هدف این تحقیق تعیین روائی و پایائی و هنجاریابی مهارت های درشت و ظریف آزمون غربالگری رشدی دنور ٢ برای کودکان ٦ – ٣ سال شهر اصفهان می باشد.
لذا انتخاب یک ابزار ارزیابی مناسب در این زمینه ، تعیین روائی و پایائی آن و تهیه جداول هنجاری برای شهر های مختلف کشور از مسائل مهم حوزه رفتار حرکتی کشورمان است به ویژه شهر اصفهان فاقد هر نوع هنجار استاندارد جهت ارزیابی مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودکان می باشد.
آکاراجین ١٦ و دوا١٧ (١٩٩٢) نیز در تحقیق خود 1 Bryant 2 Jie 3 Yalaz & Epir 4 Shapira & Harel 5 Miller 6 Williams 7 Olade 8 Williams & Williams 9 Chen 10 Al - Naquib 11 Sriyaporn 12 Durmazlar 13 Lejarraga 14 Ramchran 15Al-ansari & Bella 16 Akaragian 17 Dewa سال هشتم ، جلد اول ،.
همچنین پسند ( ١٣٨٧ ) با تعیین روائی و پایائی خرده آزمون های حرکتی درشت و ظریف دنـور ٢، این آزمون ها را جهت کودکان ٦-٣ سال شهر شیراز هنجاریابی کرد(٢).
بهار و تابستان ١٣٨٩ نتایج یافته های مطالعه حاضر تعیین روائی ، پایائی و هنجاریابی تکالیف درشت و ظریف دنور ٢ جهـت کودکان ٦-٣ سال شهر اصفهان می باشد.