چکیده:
در ﻗﺮنﻫﺎی دوم و ﺳﻮم ﻫﺠﺮی ﻗﻤﺮی، در ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﻲ ﺷﺨﺼـﻴﺖﻫـﺎﻳﻲ ﻇﻬـﻮر ﻛﺮدﻧـﺪ ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﺳﺒﺐ آﻣﻴﺨﺘﮕﻲ ﻋﻘﻞ و ﺟﻨﻮن در ﮔﻔﺘﺎر و ﻛﺮدارﺷﺎن، ﺑﻌﺪﻫﺎ »ﻋﻘﻼءاﻟﻤﺠﺎﻧﻴﻦ« ﻳﺎ »دﻳﻮاﻧﮕـﺎن داﻧـﺎ« ﻟﻘﺐ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. دﻳﻮاﻧﮕﻲ ﻋﺮﻓﻲ ﻋﻘﻼی ﻣﺠﺎﻧﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺷﺪه ﺑﻮد ﺗـﺎ اﻳﺸـﺎن از آزادی ﻣﻨﺤﺼـﺮﺑﻪﻓـﺮدی ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ ﻧﻮﻋﻲ آزادی دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻛﻪ اﺟﺎزه ﻣﻲداد از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﺴﻠﻂ ﻳﺎ ﻣﻘﺪس روزﮔـﺎر ﺧﻮد ﻋﺒﻮر ﻛﻨﻨﺪ و دﻳﺪﮔﺎﻫﻲ ﺗﺎزه و اﻧﺘﻘﺎدی درﻣﻮرد ﺷﻴﻮة ﻣﻌﻤﻮل ارﺗﺒﺎط »اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺧﺪا«، »اﻧﺴـﺎن ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ« و »اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻧﻬﺎد ﻗﺪرت« اراﺋﻪ ﻛﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ روﻳﻜﺮد ﻋﻘﻼی ﻣﺠـﺎﻧﻴﻦ در ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﺑـﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻧﻬﺎد ﻗﺪرت را، ﺑﺮﭘﺎﻳﺔ ﺣﻜﺎﻳﺎت ﻋﻄﺎر ﻧﻴﺸﺎﺑﻮری ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ و ﺑـﻪ ﻣﻮارد زﻳﺮ ﻣﻲﭘﺮدازد: ﮔﻮﻧﻪﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻘـﻼی ﻣﺠـﺎﻧﻴﻦ و ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻛـﺎرﻛﺮد ﺟﻨـﻮن ﺑـﻪﻋﻨـﻮان ﭘﻨﺎﻫﮕـﺎه اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان؛ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﻳﻮاﻧﮕﺎن داﻧﺎ ﺑﺮﭘﺎﻳـﺔ آراء ﺑـﺎﺧﺘﻴﻦ؛ و ﻧﻤـﻮدن ﺷﺒﺎﻫﺖﻫﺎی ﻛﺎرﻛﺮدی ﻋﻘﻼی ﻣﺠﺎﻧﻴﻦ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﻲ )ﻣﺜﻨﻮیﻫﺎی ﻋﻄﺎر( و ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎ، ازﺟﻤﻠﻪ در ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ )آراء اراﺳﻤﻮس(.
خلاصه ماشینی:
اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ روﻳﻜﺮد ﻋﻘﻼی ﻣﺠـﺎﻧﻴﻦ در ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﺑـﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻧﻬﺎد ﻗﺪرت را، ﺑﺮﭘﺎﻳﺔ ﺣﻜﺎﻳﺎت ﻋﻄﺎر ﻧﻴﺸﺎﺑﻮری ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ و ﺑـﻪ ﻣﻮارد زﻳﺮ ﻣﻲﭘﺮدازد: ﮔﻮﻧﻪﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻘـﻼی ﻣﺠـﺎﻧﻴﻦ و ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻛـﺎرﻛﺮد ﺟﻨـﻮن ﺑـﻪﻋﻨـﻮان ﭘﻨﺎﻫﮕـﺎه اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان؛ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دﻳﻮاﻧﮕﺎن داﻧﺎ ﺑﺮﭘﺎﻳـﺔ آراء ﺑـﺎﺧﺘﻴﻦ؛ و ﻧﻤـﻮدن ﺷﺒﺎﻫﺖﻫﺎی ﻛﺎرﻛﺮدی ﻋﻘﻼی ﻣﺠﺎﻧﻴﻦ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﻲ )ﻣﺜﻨﻮیﻫﺎی ﻋﻄﺎر( و ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮﻫﻨـﮓﻫـﺎ، ازﺟﻤﻠﻪ در ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ )آراء اراﺳﻤﻮس(.
وی ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮ ﻛﺎرﻛﺮد ﺑﻲﻧﻈﻴﺮ »ﺧﻨـﺪه« در ﻣﻨﺎزﻋﺔ ﻗﺪرت رﺳﻤﻲ و ﻏﻴﺮرﺳﻤﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﺧﻨﺪه، ارزش ژرف ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻬﺎنﻧﮕﺮی را دارد و ﻳﻜﻲ از ﺷﻜﻞﻫـﺎی اﺳﺎﺳـﻲ ﺑﻴـﺎن ﺣﻘﻴﻘـﺖ درﺑـﺎرة ﻣﺠﻤﻮع ﺟﻬﺎن، ﺗﺎرﻳﺦ و اﻧﺴﺎن اﺳﺖ؛ دﻳﺪﮔﺎﻫﻲ وﻳﮋه و ﻓﺮاﮔﻴﺮ درﺑﺎرة ﺟﻬﺎن اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺟﻬـﺎن را ﺑـﻪ ﻧﺤﻮی ﻣﺘﻔﺎوت درﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و اﻫﻤﻴﺘﺶ اﮔﺮ از ﺑﺮﺧﻮرد ﺟﺪی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﺒﺎﺷﺪ، دﺳﺖﻛﻤﻲ از آن ﻧﺪارد.
در ﻣﻴﺎن ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﻧﻴﺰ اﻳﻦ ﻧﻘﺶ ﻫﺸﺪاردﻫﻨﺪة دﻳﻮاﻧﮕﺎن را ﻣﻲﺗﻮان دﻳﺪ: ﻣﻴﺎن ﺑﻮداﻳﻴﺎن ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮد ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﻳﻜﻲ از راﻫﺒﺎن دﻳﻮاﻧـﻪ، در ﺗـﺎﺑﻮﺗﻲ دراز ﻣـﻲﻛﺸـﻴﺪ و ﻋـﺪهای ﺗﺎﺑﻮت را ﺑﺮ دﺳﺖ ﻣﻲﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و در ﻛﻮﭼﻪ و ﺧﻴﺎﻳﺎن ﻣـﻲﮔﺮداﻧﺪﻧـﺪ ﺗـﺎ ﺗﻤﺎﺷـﺎﮔﺮان اﻳـﻦ ﺣﻘﻴﻘـﺖ را ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ زﻧﺪﮔﻲ آدﻣﻲ ﭘﻮچ و زودﮔﺬر اﺳﺖ و ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑـﺎ ﺣـﺮص و ﻃﻤـﻊ زﻧـﺪﮔﻲ ﺧـﻮد و دﻳﮕﺮان را ﺗﺒﺎه ﻛﺮد )دوﺳﻴﻮری و ﻣﻪﻳﺮ، 5831: 69(.