چکیده:
امروزه یکی راههای نجات روستاها از فقر، مهاجرت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی توسعه گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی میباشد. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر در پی شناسایی توان محیطی منطقه نمونه گردشگری روستای هجیج و تدوین برنامه توسعه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی(قوت و ضعف) و مجموعه عوامل بیرونی(فرصتها و تهدیدات) میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ماهیت، کاربردی - توسعه ای میباشد. با استفاده از پیمایش دادههای حاصل از پرسشنامه و مطالعات میدانی به تعیین ابعاد چهارگانه تکنیک SWOT پرداخته شد. نمونهگیری پژوهش نمونهگیری تصادفی ساده و جامعه آماری را کارشناسان و صاحب نظران گردشگری استان میباشد. یافته های پژوهش نشان میدهد که در روستای هجیج تعداد قوت ها 11، ضعفها 11، فرصتها 12 و تهدیدات 6 مورد میباشند. که بر اساس اولویتبندی این عوامل S4، O2، W3 و T2دارای بیشترین امتیاز میباشند و استراتژیهای WOو SO در اولویت های اول و دوم برای برنامهریزی گردشگری میباشند. ارزیابی صورت گرفته در این پژوهش به تدوین برنامه توسعه گردشگری روستا هجیج انجامید که میتواند رهگشایی برای اصلاح و بهبود وضعیت گردشگری این منطقه باشد.
Nowadays، tourism development in rural capable tourism sample areas is one of the ways to save the villages from poverty، immigration، social and economical problems. So، the present study identified the environmental potential of the tourism sample area of Hajij Village through using a set of internal factors (strengths and weaknesses) and the external factors (opportunities and threats) and then، codified the tourism strategic plan in this area. Accordingly، the present study was an applied-developmental research with descriptive-analytic methodology. The data from questionnaires and field studies were survived in order to determine the four dimensions of SWOT technique. The research had a simple random sampling including tourism experts and scholars in the province. The findings of the study showed that Hajij Village had 11 strengths، 11 weaknesses، 12 opportunities، and 6 threats، which according to priority of these factors، T2، W3، O2، and S4 had the most scores. In addition، WO and SO strategies were located in the first and second priority for tourism planning. This assessment leaded to codifying of tourism development program of Hajij Village، which could help the improvement of tourism status in the tourism sample area of Hajij.
خلاصه ماشینی:
اکنون با توجه به رويکرد پژوهش حاضر، چرايي توسعه گردشگري در روسـتاي هدف گردشگري هجيج از دو بعد قابـل بررسـي اسـت ؛ يکـي آنکـه ايـن روسـتا از تـوان بـالقوه گردشگري روستايي برخوردار است ؛ و ديگر آنکه وضعيت بيکاري در اين روستا و منطقـه شـديد بوده و فعاليت هاي کشاورزي و باغداري توان رفع اين معضل را نداشته است و توجـه بـه تـدوين برنامه استراتژي گردشگري روستايي به عنوان گام مهمـي در رشـد و توسـعه روسـتا و شهرسـتان ضروري به نظر مي رسد.
بنابراين ، هدف اين پـژوهش ارزيـابي محـيط داخلـي و محـيط خـارجي روستاي هجيج مي باشد که به ارائه راهبردهاي جذب و توسعه گردشگري روسـتايي بـا اسـتفاده از مدل SWOT مي پردازد؛ بنابراين ، با در نظر گرفتن موارد فوق پژوهش حاضر در پي يـافتن پاسـخي براي سؤالات ذيل بوده است .
ارزيابي عوامل محيط داخلي (قوتها و ضعف ها) گردشگري در روستاي هجيج {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: تحليل يافته هاي حاصل از پرسشنامه ، ١٣٩١ با توجه به نتايج حاصل از جدول ٢ مهمترين قوتهايي کـه روسـتاي هجـيج در زمينـه جـذب گردشگر با آن روبه ر واست ، عبارتند از: معماري منحصر به فرد و پلکـاني روسـتا(S٤)، بـا امتيـاز وزني ٠/٣٧٥، غناي جاذبه هاي گردشگري و اکوتوريسمي (S١)، با امتيـاز وزنـي ٠/٣٢٥ و انتخـاب شدن به عنوان روستاي هدف گردشگري (S٣)، با امتياز وزني ٠/٢٠٨ و سـپس ، سـاير قـوتهـا بـه ترتيب اهميت قرار گرفته اند(نمودار١).
امتياز وزني هر يک از نقاط ضعف (w) ب) ارزيابي محيط خارجي (حسابرسي خارجي ) روستاي هدف گردشـگري هجـيج جهـت تدوين برنامه توسعه گردشگري تعداد عوامل خارجي ١٨ عامل مي باشد کـه از ايـن تعـداد ١٢ عامـل فرصـت هـا و ٦ عامـل از تهديدات شناسايي شده اند(جدول٣).