چکیده:
در مدیریت زنجیره تامین ممکن است بین اهداف اجزاء و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهدافکلی، تضاد و تناقضات بسیاری دیده شود که این اختالالت و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری میانجامد. یافتن پاسخی مناسب برای اینکه سطوح مختلف بهصورت مستقل اقدام به تصمیمگیری نمایند، یا اینکه با ادغام یا ائتالف با سطحی دیگر، سودآوری خود را دستخوش تغییر نمایند،از اهمیت باالیی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است با در نظر گرفتن سه گروه متغیرهای تصمیم موجودی، قیمتگذاری و هزینههای بازاریابی، بین استقالل یا ائتالف سطوح مختلف، راهحلی کهسودآوری را حداکثر نماید مدلسازی و شناسایی شود. برای این منظور از تئوری باز ها و سه نوع بازی ی استقالل، ائتالف خردهفروش با تولیدکننده و همچنین ائتالف تولیدکننده با تامینکننده استفاده شده است. در پایان حالت ائتالف نسبت به حالت استقالل برتری یافته و از بین حالتهای ائتالفی نیز ترکیب خردهفروش با تولیدکننده، نسبت به ترکیب تولیدکننده با تامینکننده به عنوان حالتهایی با سودآوری باالتر برای زنجیره تامین شناسایی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
ائتالفیااستقالل؟تعیینتصمیممناسببرایسطوحمختلف زنجیر هایتأمینسهسطحی ه حنانعموزادمهدیرجی*،احمدجعفرنژاد**،علیمحقر***،محمدمدرس ****1 یزدی چکیده در مدیریت زنجیره تأمین ممکن است بین اهداف اجزاء و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهدافکلی، تضاد و تناقضات بسیاری دیده شود که این اختالالت و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری میانجامد.
عالوه بر ویژگیهای ذکر شده، برتری مقاله حاضر نسبت به سایر تحقیقات شامل مواردی همچون نامحدود بودن تعداد محصوالت تولید شده و امکان افزایش تنوع در محصوالت به تعداد تولیدکنندگان، استفاده از طراحی آزمایشات در تحلیل حساسیت مدلهای طراحی شده، مطرح نمودن ایده ترکیب یا ائتالف در زنجیره تأمین و طراحی بازیهای مرتبط با ایده ائتالف، اعمال کمبود مجاز و تولید تدریجی در سیستم تولیدکننده فعال در زنجیره تأمین و همچنین مقایسه تئوری ائتالف و استقالل در زنجیره تأمین با حالت رقابتی مبتنی بر تئوری بازیها است.
بهترین پاسخ6 بازیکنان در یک بازی دو نفره و در حالت کلی به صورت رابطه 9 قابل تعریف است: )1.
الزم به ذکر است که با وجود متغیر بودن تابع تقاضا، قطعی در نظر گرفتن تابع تقاضا در حوزه همکاری در زنجیره تأمین با رویکرد تئوری بازیها بسیار متداول بوده و در تحقیق حاضر نیز از همین رویکرد استفاده شده است [3، 99، 99، 42، 92، 22 و 32].
برای محاسبه سود کلی زنجیره تأمین در حالت ائتالف تولیدکننده و تأمینکننده، از مجموع سود خرده- فروشان و همچنین تابع ادغامی تأمینکننده و تولیدکننده استفاده شده است.