چکیده:
در ﻣﻴﺎن ﻗﻮای ادراﻛﻲ ﻧﻔﺲ، ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک وﺿﻌﻴﺖ وﻳﮋهای دارد. ارﺳﻄﻮ ﺑـﻲآﻧﻜـﻪ از آن ﺗﺼﻮﻳﺮی اراﺋﻪ دﻫﺪ، ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎﻳﻲ ﭼﻮن ادراک ﻣﺤﺴﻮﺳﺎت ﻣﺸﺘﺮک و ﺑﺎﻟﻌﺮض و ﺗﺸﺨﻴﺺ وﺟﻮه ﺗﻤﺎﻳﺰ ﻣﻴﺎن اﺷﻴﺎ و ادراک اﺣﺴﺎس را ﺑﻪ آن ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻲدﻫﺪ. در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ارﺳـﻄﻮ ﺑـﻪ ﺻﺮاﺣﺖ ﺗﻠﻘﻲ از ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﻮهای در ﻛﻨﺎر ﺣﻮاس ﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ رد ﻛﺮده اﺳﺖ، اﺑﻦﺳﻴﻨﺎ و ﭘﻴﺮوان او آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﺣﻮاس ﺑﺎﻃﻨﻲ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟـﻪ ﻗـﺮار ﻣـﻲدﻫﻨـﺪ و ﺑﺮﺧﻲ از ﻧﻘﺶﻫﺎی ﻧﻔﺲ را از او ﻣﻲداﻧﻨﺪ. ﻓﻴﻠﺴﻮﻓﺎن اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ وﻳـﮋه اﺑـﻦﺳـﻴﻨﺎ ﺑـﺎ رﻓـﻊ ﺑﺮﺧﻲ اﺑﻬﺎﻣﺎت و ﺑﻴﺎن ادﻟﻪای ﺑﺮای اﺛﺒﺎت وﺟﻮد ﺣﺲ ﻣﺸـﺘﺮک و ﺑﺮﺷـﻤﺮدن ﻧﻘـﺶﻫـﺎﻳﻲ دﻳﮕﺮ، ﻧﻈﺮﻳﻪ ارﺳﻄﻮ را ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک را ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻣﻲﺗـﻮان ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺠﻤﻌﻲ ﺑﺮای ﻗﺒﻮل و ادراک ﻣﺤﺴﻮﺳﺎت ﺑﻪ ﺷﻤﺎر آورد. اﻳﻦ ﻗﻮه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻳﺎ رﺋﻴﺲ ﺣﻮاس ﻇﺎﻫﺮی ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺣـﻮاس را ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﻣـﻲﮔﻴـﺮد و ﺳـﭙﺲ ﻣﺤﺴﻮﺳﺎت را ادراک ﻣﻲﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺻﻮرت، ﺻﺪور ﻫﺮ ﻧﻮع ﺣﻜﻢ ﺑﺎﻳـﺪ ﻛـﺎری از ﺳـﻮی ﻧﻔﺲ ﻳﺎ ﻗﻮه ﻓﻜﺮ ﻗﻠﻤﺪاد ﺷﻮد. ﺑﺎ وﺟﻮد آﻧﻜﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻧﻔﺲﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺳﻄﻮ و اﺑﻦﺳﻴﻨﺎ ﻫﻤﻮاره ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺻﺎﺣﺒﺎن اﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﺧﻮد ﺑـﺮ ﻏﻨـﺎی اﻳﻦ ﺑﺤﺚ اﻓﺰودهاﻧﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎﻳﻲ درﺑـﺎره ارﺗﺒـﺎط و ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﻣﻴـﺎن ﻧﻔﺲ، ﺣﻮاس ﻇﺎﻫﺮی و ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک و ﻗﻮه ﻓﻜﺮ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ دﻗﻴـﻖ ﻣﺒﺎﺣﺜﻲ ﭼﻮن ادراک ﺣﺴﻲ، ﺧﻴﺎل و ﻗﻮای ﻧﻔﺲ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ وﺿﻮح ﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ.ﻧﻔﺲ، اﺣﺴﺎس، ﺣﻮاس ﺑﺎﻃﻨﻲ، ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک، ﻧﻘﺶ ادراﻛـﻲ، ارﺳـﻄﻮ، اﺑﻦﺳﻴﻨﺎ
خلاصه ماشینی:
ﺑﺎ وﺟﻮد آﻧﻜﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻧﻔﺲﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺳﻄﻮ و اﺑﻦﺳﻴﻨﺎ ﻫﻤﻮاره ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺻﺎﺣﺒﺎن اﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﺧﻮد ﺑـﺮ ﻏﻨـﺎی اﻳﻦ ﺑﺤﺚ اﻓﺰودهاﻧﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎﻳﻲ درﺑـﺎره ارﺗﺒـﺎط و ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﻣﻴـﺎن ﻧﻔﺲ، ﺣﻮاس ﻇﺎﻫﺮی و ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک و ﻗﻮه ﻓﻜﺮ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ دﻗﻴـﻖ ∗.
ﻗﻮه ﺗﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه در ﻣﺪرﻛﺎت: ﻣﺘﺨﻴﻠﻪ )( Imagination ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﺟﻪ ﻃﻮﺳﻲ از اﻳﻦ ﭘﻨﺞ ﻗﻮه، ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک و وﻫﻢ ﻣﺪرک ﻫﺴـﺘﻨﺪ، اﻣـﺎ از آﻧﺠـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ ادراﻛـﺎت ﺑﺎﻃﻨﻲ ﺗﻨﻬﺎ در ﺻﻮرت اﺟﺘﻤﺎع اﻳﻦ ﻗﻮا ﻣﻴﺴﻮر اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ ﻗﻮای ادراﻛﻲ اﻃﻼق ﻣﻲﺷﻮد )ﻃﻮﺳﻲ، 3041ﻫـ، 3 ج2، ﺻﺺ133- 043(.
ﺻﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک را ﻗﻮهای ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲداﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺻﻮر ﻣﺤﺴﻮﺳﺎت ﻇﺎﻫﺮی ﺑـﻪ آن ﺗﺄدﻳـﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﺣﻮاس ﺑﺮای اﻳﻦ ﻗﻮه ﻫﻤﭽﻮن ﺟﺎﺳﻮﺳﺎﻧﻲ ﻛﻪ اﺧﺒﺎر ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ را ﺑﻪ وزﻳﺮ ﭘﺎدﺷﺎه ﻣﻲرﺳـﺎﻧﻨﺪ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ )ﺻﺪراﻟﺪﻳﻦ ﺷﻴﺮازی، 0141ﻫـ، ج8، ص 502(.
وی ﻣﻌﺘﻘـﺪ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣـﺮاد ﺑﻬﻤﻨﻴـﺎر از» ﻗـﻮه دﻳﮕﺮ« آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻗﻮه ادراﻛﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻘﻞ در اﻧﺴﺎن )ﻳﺎ وﻫﻢ در ﺣﻴﻮان( وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﭘـﺲ از آﮔـﺎﻫﻲ و ﺗﻨﺒﻪ ﺑﻪ ﻣﺰه و رﻧﮓ ﺷﻲء )از ﻃﺮﻳﻖ ذاﺋﻘﻪ و ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ( ﺣﻜﻢ »اﻳﻦ ﻃﻌﻢ ﺑﺮای ﭼﻴﺰی اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ رﻧـﮓ را دارد« را ﺻﺎدر ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ در اﻳﻨﺠﺎ اﺑﻦﺳـﻴﻨﺎ ﭘـﺲ از اﺛﺒﺎت دو ﻗﻮه ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک و ﺧﻴﺎل، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻲﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺻﺪور ﺣﻜﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻔﺲ در ﻣﻴﺎن ﻣﺤﺴﻮﺳـﺎت ﺧﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ اﻳﻦ دو ﻗﻮه ﺑﺎﻃﻨﻲ ﺻﻮرت ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد، اﺷﺎره ﻛﻨﺪ؛ ﺑﻪ وﻳﮋه آﻧﻜﻪ اﺑﻦﺳﻴﻨﺎ در ﻛﺘﺎب ﺷﻔﺎء ﺧـﻮد از اﻳﻦ ﺑﻴﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺣﺲ ﻣﺸﺘﺮک و ﻧﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﻟﻴﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ.