چکیده:
روﺳﺘﺎی ﮔﺮﻣﻪ )واﻗﻊ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﻮر و ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻚ در اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن( روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻛـﻮﻳﺮی اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺮوﻣﻴﺖ و دﺷﻮاری اﺷـﺘﻐﺎل اﻳـﻦ روﺳـﺘﺎ ﻻزم اﺳـﺖ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺗﻤـﺎﻣﻲ اﻣﻜﺎﻧﺎت، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎ و ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﻬﺖ رﻓـﻊ ﻣﺤﺮوﻣﻴـﺖ، ﺑﻬﺒـﻮد وﺿـﻌﻴﺖ اﺷـﺘﻐﺎل و ﻛﺴﺐ درآﻣﺪ و ﺗﻘﻮﻳﺖ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎ از راهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﻗـﺪام ﺷـﻮد. ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺻـﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷـﮕﺮی ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺣﻮزهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻗﺘﺼـﺎد، ﻓﺮﻫﻨـﮓ، ﻣﺤـﻴﻂ زﻳﺴـﺖ، ﻛﺸـﺎورزی و ﺧﺪﻣﺎت در ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺳﺖ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻣﻨﺰﻟﻪی ﻳﻜـﻲ از اﺑﺰارﻫـﺎی اﺻـﻠﻲ ﺗﻮﺳـﻌﻪ در روﺳـﺘﺎی ﮔﺮﻣـﻪ ﻣﻮردﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳﻲ و ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﻨـﺎﻃﻖ روﺳـﺘﺎﻳﻲ )ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ– اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ، ﺷـﺎﺧﺺﻫـﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ( اﺳﺖ. روش اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻧﺤﻮهی ﮔﺮدآوری دادهﻫـﺎ، روش ﺗﻮﺻـﻴﻔﻲ- ﭘﻴﻤﺎﻳﺸـﻲ اﺳﺖ و از ﻧﻈﺮ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪوﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎی ﺑـﻪدﺳـﺖ آﻣﺪه، ﻫﻢ از روشﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﻧﻴﺰ روشﻫﺎی آﻣﺎر اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﻲ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪه اﺳـﺖ. اﺑـﺰار ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ در ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪوﺳﻴﻠﻪ ﺳﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣـﺎری ﺻـﺎﺣﺐﻧﻈـﺮان، ﻣﺮدم روﺳﺘﺎ، ﮔﺮدﺷﮕﺮان داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی روﺳﺘﺎﻳﻲ )ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮن روﺳﺘﺎی ﮔﺮﻣﻪ( 3 ﺳﻬﻴﻼ ﺑﻮرﻗﺎﻧﻲ ﻓﺮاﻫﺎﻧﻲ1، ﻋﻠﻲ اﻛﺒﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ2، ﺳﺤﺮ ﻣﺸﻬﺪی روﺳﺘﺎی ﮔﺮﻣﻪ )واﻗﻊ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﻮر و ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﻚ در اﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن( روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻛـﻮﻳﺮی اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺮوﻣﻴﺖ و دﺷﻮاری اﺷـﺘﻐﺎل اﻳـﻦ روﺳـﺘﺎ ﻻزم اﺳـﺖ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﺗﻤـﺎﻣﻲ اﻣﻜﺎﻧﺎت، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲﻫﺎ و ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﻬﺖ رﻓـﻊ ﻣﺤﺮوﻣﻴـﺖ، ﺑﻬﺒـﻮد وﺿـﻌﻴﺖ اﺷـﺘﻐﺎل و ﻛﺴﺐ درآﻣﺪ و ﺗﻘﻮﻳﺖ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎ از راهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ اﻗـﺪام ﺷـﻮد.
در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن اﻗﺘﺼﺎد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺘﺎب ﺑﺴﻴﺎری در ﺣﺎل اﻧﺠﺎم اﺳﺖ و اﻗﺘﺼـﺎد ﺗﻤـﺎﻣﻲ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺟﻬﺎن را ﺗﺤﺖﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﻮد ﻗﺮار داده، ﺑﺮای رﻫﺎﻳﻲ از اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻚﻣﺤﺼـﻮﻟﻲ و رﺳـﻴﺪن ﺑـﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪار و ﺑﺎدوام، ﮔﺮدﺷﮕﺮی روﺳﺘﺎﻳﻲ، ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﺤﻮرﻫﺎی رﺷﺪ و ﺗﻮﺳـﻌﻪ اﻗﺘﺼـﺎدی ﻛﺸﻮرﻫﺎ اﺳﺖ، زﻳﺮا اﻓﺰونﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ درآﻣﺪﻫﺎی ارزی، اﺷـﺘﻐﺎل ﻣﻮﻟـﺪ و ﻣﺘﻨـﻮع در روﺳـﺘﺎﻫﺎ اﻳﺠـﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ ﻣﺎﻧﻊ از ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺟﻤﻌﻴﺖ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻣﻲﺷﻮد؛ ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺣﻔﻆ ﺗﻮان ﺗﻮﻟﻴﺪی روﺳﺘﺎ و ﮔﺴﺘﺮش ﻛﺸﺎورزی در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎی آن ﻣـﻲﺷـﻮد )ﻗـﺪﻳﺮی ﻣﻌﺼﻮم و اﺳﺘﻌﻼﺟﻲ و ﭘﺎزﻛﻲ، 9831(.
راﻫﻨﻤﺎی وﺿﻌﻴﺖ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻛﻠﻲ اﻣﺘﻴﺎز ﻧﻬﺎﻳﻲ در وﺿﻌﻴﺖ ﻧﺎم ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻘﻴﺎس ﭘﻨﺞ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ 955543/3 ﺷﺎﺧﺺ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻛﻠﻲ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻓﻮری 229049/2 ﺷﺎﺧﺺ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻴﺰان ﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮل آﻣﺎدﮔﻲ 509732/4 ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ 167260/3 ﺷﺎﺧﺺ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎی ﺗﺄﺋﻴﺪﺷﺪه از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﺻـﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷـﮕﺮی، ﻫـﺮ ﭼﻬـﺎر ﻓﺮﺿـﻴﻪ اﺻـﻠﻲ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺘﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ- اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن tﺗﺄﺋﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻬﺎر ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻣـﺆﺛﺮ اﺳـﺖ.