چکیده:
ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎنﻫـﺎی اﻣـﺮوزی، ﺑـﻪوﻳـﮋه ﺳـﺎزﻣﺎنﻫـﺎی ﻓﻨـﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، در ﺳﻴﺎل ﺑﻮدن داﻧﺶ و ﺗﺨﺼﺺ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﮕﻬﺪاری آﻧﻬﺎ در ﺳـﺎزﻣﺎن از ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲﻫﺎی ﺧﺎﺻﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺗـﺮک ﺧـﺪﻣﺖ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن ﺗﺤـﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮدی، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻣﺘﻌﺪدی ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ اﻳﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ، ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﺳﺖ و از ﻃﺮﻓﻲ، ﻣﺪتﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺪاﻟﺖ ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺪﻧﻈﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ؛ ﺑـﻪﻃـﻮریﻛـﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺮ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﺪاﻟﺖ و اﺑﻌـﺎد آن ﺑـﺮ ﺟﻠـﺐﻧﻈـﺮ و ﻣﺸـﺎرﻛﺖ و وﻓـﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺻﺤﻪ ﮔﺬاردهاﻧﺪ. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺘﺮﺻﺪ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑـﺮ اﻫﻤﻴـﺖ ﺟـﻮ ﺳـﺎزﻣﺎن در وﻓﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﺗﺄﺛﻴﺮ اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻋﺪاﻟﺖ ﺑﺮ ﺟﻮ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ را ﺑﺮرﺳـﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ ﻛﻨـﺪ. ﺑـﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و روش ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳـﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ، ﻋﺪاﻟﺖ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ و ﻣﺸﺎﻫﺪهای ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ و در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑـﺎ آن، ﻋـﺪاﻟﺖ زﺑﺎﻧﻲ و ﺗﻮزﻳﻌﻲ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ را ﺑﺮ وﻓﺎداری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﻃﺒﻖ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺗـﺮک ﺧـﺪﻣﺖ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن ﺗﺤـﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮدی، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻣﺘﻌﺪدی ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ اﻳﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ، ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﺷﻐﻠﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن اﺳﺖ و از ﻃﺮﻓﻲ، ﻣﺪتﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺪاﻟﺖ ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪ ﻳﻜـﻲ از ﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺪﻧﻈﺮ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ؛ ﺑـﻪﻃـﻮریﻛـﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺮ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﺪاﻟﺖ و اﺑﻌـﺎد آن ﺑـﺮ ﺟﻠـﺐﻧﻈـﺮ و ﻣﺸـﺎرﻛﺖ و وﻓـﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺻﺤﻪ ﮔﺬاردهاﻧﺪ.
وﻓﺎداری ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ2 ﻛﻪ ﺑﻪﻣﻨﺰﻟﻪ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑـﻪ ﺣﻔﻆ ﻋﻀﻮﻳﺖ و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻳﻚ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺮ اﺣﺴﺎس واﺑﺴﺘﮕﻲ، اﺷﺘﻴﺎق ﺷﺪﻳﺪ ﺑـﻪ ﻋﻀﻮﻳﺖ در ﻳﻚ ﮔﺮوه، آﻣﺎدﮔﻲ ﺑﺮای ﺗﺸﺮﻳﻚ ﻣﺴﺎﻋﻲ، ﺣﺲ اﻋﺘﻤﺎد، ﻫﻤﺴﻮﻳﻲ داوﻃﻠﺒﺎﻧـﻪ ﺑـﺎ ﻳـﻚ ﮔﺮوه و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﭘﻴﺮوی از رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ دﻻﻟﺖ دارد )8891 , ،(Adler & adlerﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷﺎﻳﺎنﺗﻮﺟﻬﻲ در ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﺻﺤﻨﻪﻫﺎی رﻗﺎﺑﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ.
ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ، ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎن1 از دﻳﮕﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ وﻓﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺎﺷﺪ و ﻃﺒﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﺤـﺖﺗـﺄﺛﻴﺮ ﻋـﺪاﻟﺖ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ2 و اﺑﻌﺎد آن ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد؛ ازاﻳﻦرو، در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﻲ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮای ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣـﺆﺛﺮ ﺑـﺮ وﻓﺎداری از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و اﺑﻌﺎد ﻋﺪاﻟﺖ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷـﻮد.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻃﺒﻖ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﺴﺌﻠﻪ وﻓﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎدی ﺑﻪ ادراک آﻧﻬﺎ از ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺑﻮدن ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﺟﻮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد؛ ازاﻳﻦرو، در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﻲ ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ ﺗـﺄﺛﻴﺮ ﺟـﻮ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ و اﺑﻌـﺎد ﻋـﺪاﻟﺖ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑـﺮ وﻓﺎداری ﻛﺎرﻛﻨﺎن، ﻃﺒﻖ ﻳﻚ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ در ﻳﻜﻲ از ﺑﺰرگﺗﺮﻳﻦ ﺳﺎزﻣﺎنﻫـﺎی ﻓﻨـﺎوریاﻃﻼﻋـﺎت ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﻛﺸﻮر، ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮد.
Using social exchange theory to distinguish procedural from interactional justice.
The social side of fairness: Interpersonal and informational classes of organizational justice, In R.