چکیده:
همه ساله تعداد قابل توجهی از جوانان ذکور کشور برابر قوانین به خدمت سربازی اعزام گشته و همه آنان در ابتدای خدمت خود طی یک دوره حداقل 2 ماهه، آموزش های اولیه نظامی را فرا می گیرند تا برای ادامه خدمت در یگان های مربوط آماده شوند. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر دوره های آموزش نظامی بر توانمندسازی روان شناختی سربازان صورت گرفته است. بدین منظور تعداد 230 نفر از سربازان تحت آموزش در یک دوره از یکی از مراکز آموزشی نزاجا به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به روش شبه آزمایشی و با استفاده از یک پیش آزمون و یک پس آزمون محقق ساخته و بر اساس الگوی پنج عاملی اسپریتزر مورد بررسی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده دو آزمون پس از تحلیل توصیفی با استفاده از روش t زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دوره های آموزشی وظیفه عمومی با معناداری قابل قبول بر توانمندسازی روان شناختی سربازان تاثیرگذار است و لذا فرضیه اصلی و سه مورد از فرضیه های فرعی مرتبط با مولفه های معنی داری، اعتماد و شایستگی تایید شده و فرضیه های فرعی مرتبط با مولفه های خودمختاری و تاثیرگذاری به خاطر نشان دادن اثر معنادار منفی پذیرفته نشد. میانگین سنی 1/25 سال برای نمونه آزمون، کوتاه بودن دوره آموزش، اکتساب برخی از این توانمندی ها در طول دوره تحصیلات دانشگاهی و سوابق کاری پیش از اعزام به خدمت و نیز شرایط ویژه مرکز آموزش نظامی از مهم ترین علل پایین بودن تغییر در میانگین مولفه ها در دو آزمون (ناشی از میزان تاثیر دوره) و نیز منفی بودن اثر دوره در برخی از مولفه ها به شمار می رود. با این حال با به کار گیری پیشنهادات مطرح شده می توان میزان این تاثیر را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان داد که دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با معناداري قابل قبول بر توانمندسازي روانشناختي سربازان تأثيرگذار است و لذا فرضيه اصلي و سه مورد از فرضيه هاي فرعي مرتبط با مؤلفه هاي معني داري، اعتماد و شايستگي تأييد شده و فرضيه هاي فرعي مرتبط با مؤلفه هاي خودمختاري و تأثيرگذاري به خاطر نشان دادن اثر معنادار منفي پذيرفته نشد.
فرضيه فرعي دوم: دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با مؤلفه خودمختاري توانمندسازي روانشناختي سربازان رابطه مثبت و معنادار دارد.
فرضيه فرعي سوم: دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با مؤلفه معناداري توانمندسازي روانشناختي سربازان رابطه مثبت و معنادار دارد.
فرضيه فرعي چهارم: دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با مؤلفه تأثيرگذاري توانمندسازي روانشناختي سربازان رابطه مثبت و معنادار دارد.
فرضيه فرعي پنجم : دوره هاي آموزشي وظيفه عمومي با مؤلفه اعتماد توانمندسازي روانشناختي سربازان رابطه مثبت و معنادار دارد.
4th ed Empowering and Delegation, Tehran, Institute of Management Research &Education, 2nd edition,2004 6- Sagie, Abraham & Meni Koslowsky; Participation and Empowerment in Organizations ;London: Sage Publication,2000.
Velthouse; “Cognitive Elements of Empowerment : An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation”; Academy of Management Journal, Vol. 15, No. 4,1990, pp.
M, Relationship between general obligatory's training periods and development of personality tasks, Iranian Journal of Military Medicine, Vol13, Issue3(serial49),2011,pp 159-166 18- Hayat Moghadam.
M, Empowerment Base Health and Safety Training & Development, Alexandria: vol 5.
M, Empowerment of Human Resource using service training, Management Upward, 3rd year, Issue9, 2009, pp7-30 23- Sharif zadeh.