چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، تبیین تفاوت درجه تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده بین فدراسیون های ورزش های تیمی و انفرادی است. تحقیق از نوع پیمایشی مقایسه ای است. جامعه آماری کارمندان تمام وقت فدراسیون های ورزشی ایران برابر با 795 نفر بودند. از 212 پرسشنامه دریافت شده 158 مورد مربوط به فدراسیون های ورزش های فردی و 54 مورد مربوط به فدراسیون های ورزش های گروهی است. ابزار تحقیق پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده با پایایی 974/0 بود. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (t دونمونه ای با نمونه های مستقل) استفاده شد. نتایج حاکی است که درجه تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده در فدراسیون های ورزشی در حد مطلوبی نیست و تفاوت معناداری بین درجه تحقق یادگیری مداوم (0 = p، 54/3 = t)، گفت-وشنود (0 = p، 63/2 = t)، یادگیری تیمی (0 p=، 07/4- = t)، سیستم های ادغام شده (0 = p، 22/4- = t)، توانمندسازی (0 = p، 05/3- = t)، پیوند با سیستم (0 = p، 07/3- = t) و رهبری راهبردی (0 = p، 61/3- = t) در فدراسیون های ورزش های تیمی و انفرادی ایران وجود دارد.
The aim of this research was to explain the difference in the dimensions of learning organization between federations of team and individual sports. This research was a comparative survey. The statistical population consisted of 795 fulltime employees of Iran sport federations. Out of 212 returned questionnaires, 158 questioners were from individual sport federations and 54 from team sport federations. The instrument of research was the dimensions of learning organization questionnaire with the reliability of 0.974. Descriptive and inferential statistics (independent sample t test) were used for data analysis. The results showed that realization degree of dimensions of learning organization was not at an optimal level. There was a significant difference in realization degree of continuous learning (t=3.54, P=0), conversation (t=2.63, P=0), team learning (t= -4.07, p=0), merged systems (t= -4.22, p=0), improvement (t= -3.05, p=0), relation with system (t= -3.07, p=0) and strategic leadership (t= -3.61, p=0) between federations of team and individual sports.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- خلاصه ای از ادبیات یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده (١٢) نوع برخی موارد موضوعات /علایق ایالات متحده پنجمین فرمان پنجمین فرمان ، به ویژه تفکر تأثیر - سنجه کتاب زمینه پنجمین فرمان سیستمی و نقش های جدید یادگیری سازمانی – کلیدی برای نوآوری مدیریت رهبری و مدیریت کار جدید رهبر : ساختن سازمان های یادگیرنده ایالات متحده (اجرای راهبرد : تجربه ای در یادگیری )(١٩٨٩، Argeris) یادگیری فردی به عنوان اصل تمرکز (آموزش و پرورش جهت رهبری – یادگیری )(١٩٩٣، Argeris) زیربنایی یادگیری (تدریس نحوة یادگیری به افراد باهوش ) (١٩٩١، Argeris) (چگونه سازمان ها سریع تر بیاموزند؟ چالش ورود به اتاق سبز) (١٩٩٣، Schein) (اصل یادگیری مستمر) (١٩٩٥، Covey) (مدلی برای تغییر روش یادگیری سازمان ها) (١٩٩٤، Fulmer) تمرکز (یادگیری سازمانی در بازبینی ) (١٩٩٥، Mumford) انواع یادگیری یادگیری (شرکت یادگیرنده ) (١٩٩١، et al &Pedler ) بریتانیایی به سوی شرکت یادگیرنده : مفاهیم و عملیات (١٩٩٤، et al &Burgoyne ) مروری بر (یادگیری سازمانی : مروری بر برخی ادبیات ) (١٩٩٣، Dodgeson) مرور بین رشته ای در ادبیات ادبیات (مفهوم سازمان یادگیرنده ) (b١٩٩٤، West) (سازمان یادگیرنده : گم کردن بار در ترانزیت ؟)(a١٩٩٣، West) مدل های (ساختن یک سازمان یادگیرنده ) (١٩٩٣، Garvin) مدل های توصیفی و تجویزی یادگیری (درک سازمان ها به عنوان سیستم های یادگیرنده ) (١٩٩٥، et al &Nevis ) از یادگیری سازمانی (کارخانة دانش برای تمرین های سریع یادگیری ) (١٩٩٥، et al &Roth ) (سازمان یادگیرندة جهانی ) (١٩٩٤، Reynolds &Marquardt ) (ارتباط بین یادگیری فردی و سازمانی ) (١٩٩٢، Kim) ادامة جدول ١- خلاصه ای از ادبیات یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده (١٢) نوع برخی موارد موضوعات /علایق مطالعات (منابع انسانی فراهم کنندة مفهوم سازمان یادگیرنده (١٩٩٤، Solomon) تحقیقات موردی شامل موردی (پیشروی در افراد) (١٩٩٥، Lima) (یادگیری ) یا سازمان (از کلاس کار تا کلاس یادگیری ) (١٩٩٤، Barber) (یادگیری سازمانی ) (از زنگار تا سرشارها) (١٩٩٤، Linert) (ساختن چابکی بین المللی ) (١٩٩٥، Bonfield) (در هماهنگی کامل ) (١٩٩٤، Hanke) (یادگیری خودمدیریتی به ICC کمک می کند) (١٩٩٤، Personnel (Managment, (ساختن سازمان یادگیرنده در کوپرز و لیبراند) (١٩٩٤، & Rosenblum (Keller (آیا دانش آمریکا می تواند یک سازمان یادگیرنده شود) (١٩٩٤، Wheatley) (جانسون : در راس تیمش ) (١٩٩٤، Textile World) مالکیت خاص (منابع انسانی فراهم کنندة مفهوم سازمان یادگیرنده است ) (١٩٩٤، Solomon) سازمان یادگیرنده به عنوان (سازمان یادگیرنده : تصویری یکپارچه برای توسعة منابع انسانی ) چیزی برای دست یافتن از (1994،Watkins &Marsick ) حال تا آینده یا سازمان (در چنگ گرفتن سازمان یادگیرنده ) (١٩٩٤، et al &Calvert ) یادگیرنده به منظور تخصص یکپارچه یا توسعة سازمان تجویزها (١٢ بلوک سازندة سازمان یادگیرنده ) (١٩٩٤، O’Brien &Bennett ) تمرکز اهل فن ، تأکید عملی (نسخه ها) (١٠ گام به سوی سازمان یادگیرنده ) (١٩٩٥، Saunders &Kline ) رویکردهای متفاوتی به سازمان یادگیرنده مانند تفکر سیستمی سنجه (١٩٩٠)، دیدگاه یادگیری مطرح شده توسط پدلار، بورگوین و بویدل ١ (١٩٩١) و دیدگاه استراتژیک گاروین ٢ (١٩٩١) و گاه ٣ (١٩٩٨) شکل گرفته است و تعاریف مختلفی از آن وجود دارد.