چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه صورت گرفته است . روش تحقیق توصیفی - همبستگی بود. جامعـه ی آمـاری ٦١٩ نفـر از دبیـران شـهر مراغـه و حجم نمونه ٢٣٧ نفر و با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی بدست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد توانمندسازی و تعهد سازمانی استفاده گردید و در بررسی پایایی آزمون ها، آلفای کرونباخ به ترتیب برای توانمندسازی روانشناختی ٠/٨٨ و برای تعهد سازمانی ٠/٧١ بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها از طریق نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی دبیـران و مولفه های آن (احساس شایستگی - احساس موثر بودن - احساس معنـی دار بـودن و احسـاس اعتمـاد) باتعهـد سـازمانی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد. همچنین نتـایج رگرسـیون چندگانـه نشـان داد: از بـین مولفـه هـای توانمندسـازی روانشناختی دبیران ، مولفه های احساس موثر بودن و احساس اعتماد به میزان ١٥% تعهد سازمانی را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها از طریق نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی دبیـران و مولفه های آن (احساس شایستگی - احساس موثر بودن - احساس معنـی دار بـودن و احسـاس اعتمـاد) باتعهـد سـازمانی رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد.
همچنین حسـینی نسـب ، میکـائیلی منیـع و اقبـالی قاضـی جهانی (١٣٨٩) دریافتند؛ بین توانمندسازی روان شناختی و مولفه های آن (شایسـتگی ، مـوثر بـودن ، معنی داری بودن و اعتماد) با تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
هدف این تحقیق بررسی 1- Jha 2- Lui, Fellows, & Chui 3- Bhatnagar 4- Bogler & Somech رابطه بین توانمدسازی روانشناختی دبیران با تعهد سازمانی آنان درمدارس متوسطه شهرستان مراغـه است .
1- Psychological Empowerment Questionnaire 2- Organizational Commitment Questionnaire 3- Moody, Stiers & Poorter یافته ها به منظور انتخاب آزمون آماری مناسب از آزمون اسمیرنف کولموگروف استفاده شد و سطح معنی داری آزمون فوق در مورد متغیر تعهد سازمانی مدارس ، از ٠/٠٥ بزرگتر است .
نتـایج پـژوهش جـدی (١٣٨٨)، حسینی نسب و همکاران (١٣٨٩)، پـارک (٢٠٠٣)، اونـگ چونـگ و همکـاران (٢٠١١) و سید عامری و اسمعیلی (١٣٩٠) نشان داد که رابطه معنادار مثبتی بین احسـاس مـوثر بـودن بـا تعهـد سازمانی وجود دارد.
جـدی (١٣٨٨)، حسینی نسب و همکاران (١٣٨٩)، پارک (٢٠٠٣)، اونگ چونگ و همکاران (٢٠١١) و سید عـامری و اسمعیلی (١٣٩٠) دریافتند؛ رابطه معنادار مثبتی بین بعد معنی دار بودن کارکنان با تعهـد سـازمانی آنها وجود دارد.
در واقع وجود احساس اعتماد در بین دبیران بـه عنـوان یکی از مولفه های احساس توانمند سازی روانشناختی می تواند در افزایش تعهد سازمانی آنها نقـش موثری داشته باشد.