چکیده:
هدف این پژوهشبررسی ¬مقدار تاکید کتاب فارسی ¬عمومی دوره تربیت معلم بر تربیت هنری از دیدگاه دانشجویان مرکز تربیت معلم استان همدان است. بر این اساس پرسش اصلی این پژوهش این است که تا چه حد در برنامه درسی فارسی عمومی دوره تربیت معلم بر تربیت هنری توجه ¬شده است؟ روش پژوهش ¬پیمایشی¬است. جامعه آماری، این پژوهش عبارتند از تمامی ¬دانشجویان مراکز تربیت ¬معلم استان¬ همدان که درس فارسی ¬عمومی را گذرانده¬اند و تعداد آنها 107 نفر می¬باشد. با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 87 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری داده¬ها در این پژوهش پرسشنامه سنجش مولفه¬های تربیت هنری است. برای سنجش روایی و پایایی ابزار از روش سنجش روایی محتوی و الفای کرونباخ استفاده شد. روایی پرسشنامه به¬وسیله متخصصان قابل قبول گزارش شد و مقدار الفا 832/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخص¬¬های آمار توصیفی و آزمون آماری مجذور کا یا خی¬دو استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که کتاب فارسی عمومی بر ¬حس کنجکاوی¬، نوآوری و خلق¬ آثار ¬هنری به مقدار ¬کم و بر مهارت¬های زبانی و بیان خلاق ¬به مقدار خیلی¬ زیاد تاکید دارد.
خلاصه ماشینی:
زیبایی شناسـی تعاملات و تفکرات ناظر بر این گونه داوریها و نیز ناظر بر اصطلاح هـایی اسـت کـه بـرای ایـن گونـه داوریها بکار میبریم و شامل مؤلفه هایی چون ، ترغیب به استفاده شخصی از هنر، تشویق بـه بیـان اشتیاق یا بیمیلی راجع به هنر تاکید بر فیالنفسه با ارزش بودن هنر، تقویت قدرت تخیـل و رؤیـا- پردازی، توانمند کردن دانش آموزان در تشخیص کیفیت های هنری یـک کـار هنـری (مثـل عناصـر التذاذ،تجسم و...
علیرغم نقش غیر قابل انکار زیبایی شناسی در عرصه های گوناگون زندگی اجتماعی، فرهنگـی و ابعاد دیگر زندگی نتایج پژوهش های انجام شده در مورد مقدار تاکید کتاب های دوره های گوناگون تحصــیلی بــه وســیله (٢٠٠١,Amini)، (٢٠٠٦,Moazenzadeh)، (١٩٩١,Efland)، (١٩٨٤,Jasmina)، (٢٠٠٢,Bayrd) و تانیا (٢٠٠٤,Tania)، به نقل از چـراغ زاده نشـان داده اسـت کـه تربیـت هنـری در کتاب های درسی مورد بی مهری واقع شده است .
تا چه مقدار کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم بر بیان خلاق تأکید دارد؟ روش شناسی پژوهش روش این پژوهش پیمایشی است .
٢% به مقدار خیلیزیاد بر مهارت های زبانی تاکید دارد، بنابراین بـا ٩٥% اطمینـان میتوان گفت که کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم در حد خیلی زیـاد بـر مهـارت هـای زبـانی تاکید دارد.
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد که کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم از دیـدگاه دانشـجویان به مقدار کم بر حس کنجکاوی تأکید داشته است .
بعـلاوه یافتـه هـای پـژوهش نشان داد که کتاب فارسی عمومی دوره تربیت معلم به مقدار متوسط بر خلق آثار هنری، بـه مقـدار خیلی زیاد بر بیان خلاق و مهارت های زبانی تأکید دارد.